SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa

Dívka rozmlouvá prostřednictvím stínohry s pohybujícím se embryem ve svém bříšku. Baletka, jejíž nohy setrvačně opakují nadrilované pohyby, se marně snaží vměstnat do stísněného prostoru "své" bedny. Nešikovný ekvilibrista koketuje s možností zranit se o rozmáčknuté sklo. Dívka svléká barevnou kůži ze své paže... Ti všichni se na chvíli ocitají v záři reflektoru, vlastně malé pracovní lampičky, aby poodhalili svůj "ráj srdce" a poté se zase stali součástí neosobního "labyrintu světa".
Hravá "divadelní esej" Ráj srdce, labyrint světa inspirovaná Komenského knihou, byla o víkendu na programu pražského divadla Archa, kde se ke společné práci sešli studenti absolventských ročníků divadelních škol z Prahy, Bratislavy a Vratislavi. Inscenaci režíroval SKUTR - Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, nedávní absolventi katedry alternativního divadla na DAMU, kteří tamtéž v rámci doktorandského studia zkoumají "interakci složek při vzniku jevištního díla". Návštěvníci Archy je ovšem znají především jako režiséry pozoruhodných inscenací Nickname, Understand nebo 8 polib prdel kosům, kteří byli už dvakrát nominováni na Cenu A. Radoka.

Osud lze vložit do bedny

Jednoduchý scénický koncept Jana Polívky vytváří metaforický rámec nové inscenace SKUTR. Každý z herců si na jejím začátku přitáhne na jeviště, vymezené do čtverce rozestavěnými pracovními lampičkami, své individuální "zavazadlo". Bednu v kovovém rámu, jejíž stěny jsou pomalovány obrázky nebo popsány a která symbolicky skrývá osud svého majitele, jemuž je doslova stále v patách.
Nesnadné filozofující zadání svého profesora Milana Klímy rozehráli režiséři jako "rozhovor" stylizovaného pohybu, hudby, světla, obrazu a slovního vyjádření, jako koláž drobných etud tematizovaných názvem inscenace. Individuální herecké či pohybové miniatury zjevovaly osobní, soukromý svět každého z herců. Jejich společný, přísně strukturovaný pohyb v "labyrintu" scény zase výstižně postihl některé znaky skupinového chování: skupinu strženou pohybem jednotlivce, vzájemnou rivalitu, momenty chaosu, ale i tíhnutí ke geometrickému uspořádání a souladu...
Inscenace Ráj srdce, labyrint světa v mnoha ohledech přesáhla rozměr běžné školní práce. "Skutři" nechali velmi pozorně zaznít osobnosti každého z účinkujících a zároveň dokázali v maximální možné míře sjednotit výrazové prostředky "náhodně" vzniklé skupiny herců, kteří navíc prošli odlišnými metodami výuky. A co víc, dokázali společně s nimi vytvořit formálně zajímavé představení, které někde v podtextu vyzývá ke vzájemné empatii, respektu a objevování ráje skrytého v lidských srdcích.
Je povzbuzující, že vznik inscenace a tedy spolupráci tří divadelních škol podpořil Visegrádský fond. Tak smysluplný středoevropský projekt totiž není často k vidění.
Ráj srdce, labyrint světa/divadelní esej. Režie SKUTR. Praha, Divadlo Archa. 19. až 22. 10.

/Od naší spolupracovnice/