Inscenací roku 2009 se v anketě Divadelních novin stala La Putyka Rosti Nováka jr. Rozhodla o tom anketa, jejíhož 17. ročníku se zúčastnilo na 120 divadelníků, kritiků a publicistů.

Celkem se v jejich ohlasech objevilo 69 inscenací a projektů 43 divadel, divadelních souborů či spolků. Výsledky zveřejnilo dnešní první letošní číslo tohoto odborného čtrnáctideníku.

Druhá skončila inscenace Dušana D. Pařízka v Divadle Komedie Goebbels/Baarová, těsně za ní byl Büchnerův Vojcek inscenovaný mladým režisérem Danem Špinarem v Divadle na Vinohradech.

Na dalších místech jsou česká premiéra aktuálního broadwayského hitu Srpen v zemi indiánů Tracyho Lettse, kterou v Národním divadle připravil Michal Dočekal, a se stejným počtem bodů i opera Benjamina Brittena Smrt v Benátkách. Tu na jevišti Státní opery Praha připravili dirigent Hilary Griffiths a režisér Joši Oida.

Náctiletí rozvlnili v divadle tsunami

První "nepražská inscenace" v anketě zaujala šesté místo. Jde o Bernhardovu Sílu zvyku Městského divadla Brno v režii hostující pražské režisérky Hany Burešové. Hned za ní následuje její další práce: Calderónův Lékař své cti v jejím domovském Divadle v Dlouhé.

"Nastupující generace nedávno dvacetiletých rozvlnila loni v českém divadle malou tsunami. Převrátila léta zavedené zvyklosti, pořádky a řády," komentuje vítězství La Fabriky redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec.

Jako fanoušek nezávislé scény ocenil, že se do čela ankety vyhoupli režiséři, performeři a herci, z nichž mnozí byli před rokem teprve na startu profesní dráhy.

"Někteří dostali šanci v zavedeném divadle a rázně a vysoko se odrazili. Jiní si cestu na vrcholky vyšlapali sami, bez pák profesionálních angažmá a existenčních jistot. Zvítězil projekt, který před rokem produkčně téměř zhynul a na jaře se potácel na hraně bytí a nebytí. Především vlastními silami ho autorsky, produkčně, režijně a choreograficky vytvořil především Rostislav Novák jr.," uvedl.

Nejvíce hlasů získaly pražské počiny: 25 divadel a 40 inscenací. Ani ty brněnské (osm inscenací tří scén) či ostravské (sedm inscenací tří divadel) však nepřišly zkrátka.

"V anketě se objevilo jen 13 inscenací jedenácti divadel a souborů z jiných míst republiky. Z regionálních scén na sebe výrazněji upozornilo Klicperovo divadlo Hradec Králové a Naivní divadlo Liberec, vždy dvěma inscenacemi (Náměstí bratří Mašínů a Věc Makropulos, respektive Pohádka o Raškovi a Labutí jezírko)," uvedl Hulec.

 

Podle něj je tvořit divadlo v předních liniích na oblasti téměř nemožné. "Jen výjimečně se tam objeví osobnost, jež je na čas vyzdvihne do nejvyšších divadelních pater," dodal Hulec. Z výsledků ankety tak podle něj z pražských profesionálních scén výrazně zaostávají Městská divadla pražská, Divadlo pod Palmovkou a dokonce i Švandovo divadlo.

La Putyka měla premiéru a nejčastěji se uvádí v pražském prostoru La Fabrika. Byla představena i na festivalech Divadlo v Plzni, Spectaculo Interesse v Ostravě, Letní Letná, na Festivalu regionů v Hradci Králové a lodi bratří Formanů Tajemství.

Kombinuje akrobacii, tanec, loutky a sportovní výkony v originálním pojetí nového cirkusu a už loni bylo "sukcesem léta" Divadelních novin. Na atmosféru české hospody nahlíží skelným pohledem střízlivého půllitru, objevuje hospodskou fantazii a změněnou realitu, kdy na chvíli přestávají platit fyzikální zákony. Divákům nabízí nečekané akrobatické, hudební i pohybové jevy.