Teprve šestatřicetiletý režisér Edgar Wright spojil svou kariéru se sofistikovanými parodiemi, u nichž se smíchem zajíkají především znalci konkrétních žánrů (Soumrak mrtvých, Jednotka příliš rychlého nasazení), ale také komiksů nebo videoher (sitcom Spaced).

Pro adaptaci eklektické komiksové série Scott Pilgrim by se těžko hledal vhodnější kandidát.

Výsledek, který vstoupil do českých kin, není maximálně uspokojivý, přesto jde o pozoruhodný experiment spojující řeč filmu a předlohy.

Její autor Bryan Lee O'Malley je stejně jako Wright příznivcem mladistvých subkultur, oba je také reflektují aktuálním a přitažlivým způsobem pro současnou generaci.

První svazek z šestidílné série vyšel v roce 2004 a nyní jej nakladatelství BBart vydalo i česky. Po uvedení filmu se z komiksu stal bestseller, dohromady se prodal milion výtisků jen na území Severní Ameriky, kde letos porazí dokonce i kreslenou adaptaci Stmívání.

Pravý komiksový film

O'Malley dokázal zkombinovat hned dvě módní vlny - grafický román ze života zabalil do vizuálu pseudoasijských vztahových komiksů, které vyhledávají spíše dívky než chlapci. Před nařknutím z kalkulu ho přitom chrání původ. Po matce zdědil korejské geny, otec je francouzský Kanaďan. Strasti "náctiletých" a čerstvých "cátníků" ještě doladil svou láskou k rockové hudbě.

Wright adaptuje věrně do nejmenších detailů (půjčuje si identické záběry, postavy jako by přímo vystoupily z komiksových panelů), současně pracuje s obecnými vlastnostmi komiksu. Hraje si například s SFX, což jsou v komiksech nápisy typu "PRÁSK" a "BOOM".

Jejich použití ve filmu je sympatické, ale brzy se stává trochu zbytečnou kudrlinkou. Scott třikrát udeří hlavou o lampu, třikrát se ozve zvuk a třikrát se objeví nápis. V pravém dolním rohu chybí už jenom tlumočník do znakové řeči, aby iluze programu pro neslyšící byla dokonalá...

Scénář se v první třetině vzorně drží úvodního dílu s podtitulem Vypečený život flákače. Představuje Scotta Pilgrima v podání Michaela Cery, jenž se tradičně tváří rezignovaně jako ovce před stříháním.

Třiadvacetiletý flákač nemá žádné velké ambice, hraje v podprůměrné kapele, má homosexuálního spolubydlícího a právě začal chodit s mladší roztomilou Číňankou. Ta mu však slouží pouze jako únik od traumatického rozchodu. Situace se zkomplikuje, když se Scott upřímně zamiluje do tajemné Ramony.

Audiovizuální koncert

Romantice škodí smáčknutí všech dílů do jednoho nevyrovnaného celku. Tvůrci nám vlastně ani nevysvětlí, co na sobě ti dva vidí. Nepomůže tomu ani osamocená scéna na sněhu, která odkazuje k Věčnému svitu neposkvrněné mysli. Sehranější dvojici nabídl i Cerův film Rande na jednu noc.

Zůstává dojem, že hraný Scott Pilgrim vznikl pouze kvůli vydařeným akčním scénám. Aby Scott mohl chodit s Ramonou, musí postupně porazit jejích sedm expartnerů v hyperstylizovaných soubojích podkreslených populárními osmibitovými tóny nebo řízným garážovým rockem.

Scott Pilgrim nejde do kin ve 3D (bylo by to zdraví nebezpečné), audiovizuální exploze přesto upozadila lidský rozměr příběhu. Wrightova novinka je plochá jako počítačová hra, ačkoli podle žádné nevznikla. A předloha je na tom podobně.

 

Komiks na plátně
Protivníci se prohazují zdmi, padají z kilometrových výšek nebo vybuchují v atomových hřibech. Od pěstí létají kreslené efekty, reálné kulisy nahrazují pestrobarevné plochy známé z animovaných seriálů a komiksů. Do toho zní populární osmibitové tóny jako ze starých videoher.