Berlínští průkopníci industriálu Einstürzende Neubauten zapojili na čtvrtečním pražském vystoupení, jak je pro ně charakteristické, do rockové instrumentace i vrtačku, barely, pružiny či kovové odřezky padající z výklopného kontejneru. Přesto z jejich dílenského a smetištního instrumentáře povstala kompozičně vytříbená a interpretačně promyšlená, svrchovaná hudba. Jako vždy. V pátek pak zahráli další, ovšem odlišně koncipovaný koncert.

K prasknutí naplněné divadlo Archa vtáhli ve čtvrtek Einstürzende Neubauten do děje hned první, na hypnotickém basovém riffu postavenou kompozicí The Garden.

Zpěvák Blixa Bargeld, někdejší neodmyslitelný souputník Nicka Cavea, je snad „čím starší, tím lepší“. Deklamuje filosofické i poetické texty, řičí i šeptá, zatímco se za jeho zády rozjíždí kovová mašinérie. Mrazí diváky tísnivými vizemi (Nagorny Karabach, Dead Firends), aby je vzápětí rozesmál dobromyslnými vtípky, třeba na adresu Rammstein.

I díky jeho charisma téměř tříhodinový koncert neztratil napětí až do posledního přídavku Total Eclipse Of The Sun.

Kapela plně využila schopnost vytěžit maximální efekt z kontrastu továrního hlukového pekla, minimalistických repetic a křehkých, podmanivých melodií. Přitom dokázala přesvědčit, že i v hluku lze nalézt uhrančivou krásu.

K vrcholům koncertu patřily potrhlá skladba Let‘s Do It a Dada, ve které se celá kapela s dětskou radostí a škodolibostí pustila do předvádění „průmyslového“ nástrojového arzenálu, jemná „skorobalada“ Sabrina, sférický Selbstportrait mit Kater či sugestivní sonický nápor Redukt.

„Už několik let nekouřím, je to svinstvo, ale kvůli téhle písni musím,“ utrousil Blixa. A věrné, zasvěcené publikum potleskem ocenilo, že přijde oblíbená hříčka Silence Is Sexy, ve která kapela vždy po několika taktech přestane hrát a zkamení, jen občas se ztichlým sálem ozve zpěvákovo popotažení z cigarety.

Vedle Bargelda jako obvykle poutal pozornost především expresivní baskytarista Alexander Hacke. Ovšem roli důležitého performátora a tvůrce zvukové osobitosti Neubauten si nenechal vzít ani hlavní vynálezce hudebních nástrojů ze železářství a sběrných surovin N.U. Unruh.

Je logické, že v rámci „řadového koncertu“ turné, které probíhá ke 30. výročí vzniku kapely, se Einstürzende Neubauten soustředili především na rekapitulaci známého repertoáru z období počínajícího přelomovým albem Tabula Rasa (1993) a nikoliv na nové posuny. Proto pro všechny, kteří chtěli slyšet „jiné“ Neubauten, připravila kapela speciální páteční vystoupení, sestavené z rarit a sólových projektů Bargelda a Hackeho.