Nejlepším evropským filmem uplynulého roku je thriller Muž ve stínu francouzského režiséra polského původu Romana Polanského. Byl jím vyhlášen v sobotu večer v estonské metropoli Tallinnu na galavečeru udílení Evropských filmových cen. Filmař v nepřítomnosti dostal také ocenění za nejlepší režii. Nominovaný český skladatel Aleš Březina nezískal ocenění za hudbu k filmu Kawasakiho růže.

Muž ve stínu byl se sedmi nominacemi od počátku největším favoritem evropské verze Oscarů, a ziskem celkem šesti cen svou pozici potvrdil.

Polanského film vznikl v britsko-německo-francouzské koprodukci a vypráví příběh spisovatele najatého na sepsání pamětí bývalého britského premiéra, jehož minulost skrývá mnoho temných stránek. Britský herec Ewan McGregor, jenž v Polanského snímku ztvárnil hlavní roli, dostal trofej pro nejlepšího herce. Snímek proměnil rovněž nominace za nejlepší scénář, hudbu a výpravu.

Polanski promluvil pouze přes webovou kameru

Polanski svým spolupracovníkům poděkoval prostřednictvím webové kamery, ačkoli estonské úřady oznámily, že může do Tallinnu přijet bez obav, protože podle estonských zákonů je jeho dávný sexuální delikt, za který je stíhán americkými úřady, promlčen. "To je příliš," pronesl oceněný v děkovací řeči za režisérskou cenu.

Filmař už na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale letos v únoru za Muže ve stínu dostal režisérského Stříbrného medvěda. Tehdy ocenění nemohl osobně převzít, protože byl v domácím vězení ve Švýcarsku, kde čekal na rozhodnutí švýcarského soudu o svém vydání do USA kvůli obvinění ze sexuálního styku s nezletilou, kterého se dopustil v roce 1977. Americkou žádost o vydání švýcarská justice nakonec zamítla.

Nejlepší herečkou byla vyhlášena Francouzka Sylvie Testudová ze snímku Lurdy. Ocenění za nejlepší kameru převzal Giora Bejach za nasnímání filmu Libanon izraelského režiséra Samuela Maoze, jenž loni na festivalu v Benátkách obdržel prestižního Zlatého lva.

Ocenění za filmovou hudbu si odnáší Francouz Alexandre Desplat rovněž za hudbu k filmu Muž ve stínu. Jeho český konkurent, skladatel a muzikolog Aleš Březina, v minulosti vytvořil hudbu k filmům jako Knoflíkáři, Musíme si pomáhat, Kráska v nesnázích nebo Obsluhoval jsem anglického krále.

Za celoživotní dílo byl v Tallinnu vyznamenal prezident Evropské filmové akademie Wim Wenders devětašedesátiletého švýcarského herce Bruna Ganze, jenž je známý například jako představitel Adolfa Hitlera v Pádu třetí říše z roku 2004.

Za přínos světové kinematografii byl oceněn rovněž hudební skladatel Gabriel Yared. Chvalořeč držela francouzská herečka Juliette Binocheová.

Evropské filmové ceny rozdává Evropská filmová akademie, která vznikla v roce 1988 a dnes má přes dva tisíce členů. Jejím cílem je podpořit a posílit evropskou kinematografii. Ocenění mají být protiváhou amerických Oscarů.

Wenders už na úvod sobotního galavečera oznámil, že v roce 2012 se ceremonie uskuteční v hlavním městě Malty Valletta. Příští rok, stejně jako ve všechny liché roky, ji bude hostit Berlín, který je sídlem Evropské filmové akademie.

Wenders: evropský film hledá cestu k divákům těžko

Evropské filmy ale mají problém dostat se k divákům. Wim Wenders před nedávnem na berlínské konferenci o vlivu kultury na evropanství upozornil, že jen zlomek filmů, které se v Evropě natočí, se dostane k divákům, tedy do kin. Evropa proto podle jeho slov potřebuje novou síť distribuce vlastních snímků. Film může přispět i k tomu, aby EU získala novou image a obyvatelé jednotlivých států se začali cítit jako euroobčané.

"V Evropě se přitom točí filmy. Neexistují tu žádné hranice a my lidé můžeme volně cestovat. Filmy ale necestují a nedostanou se k sousedům," uvedl Wenders. Podle něj většinu nabídky v evropských kinech či knihkupectvích tvoří zámořská produkce.

V Evropě existuje síť kin, která se snaží evropské filmy promítat. Stále to ale podle mnohých nestačí. Evropské snímky se do široké evropské distribuce nedostanou. "Americké filmy se nasadí plošně. My tolik prostředků nemáme," podotkl Wenders. Podle něj na tom mohou hodně změnit právě evropští politici. Mohli by vytvořit podmínky pro novou distribuční síť.

Režisér podotkl, že EU sice vznikla jako hospodářské uskupení, nyní se ale sjednocuje stále těsněji. Podle Wenderse však unie komunikuje "přes smlouvy a ekonomiku a lidé jsou z toho frustrovaní". Měla by přitom poukazovat na svou různorodost a jedinečnost, míní světoznámý filmař. S výchovou k vnímání vizuálního jazyka a s pěstováním evropského vkusu by se podle něj mělo začít už ve školách.