Pouze jednou za čtyři roky se Praha stává centrem světového dění na poli scénografie.

Dvanáctý ročník Pražského Quadriennale (PQ), který začne 16. června, hodlá návštěvníky přesvědčit o tom, že scénografie je obor, který už nelze spojovat jen s divadlem.

Vedle jevištního umění stále výrazněji zasahuje do architektury, výtvarného umění, performancí nebo módy. Pořadatelé v úterý představili program.

Světovost přehlídky má stvrdit nejen interaktivní expozice šedesáti zemí světa, ale i přítomnost špičkových umělců. O své práci například pro kapelu Pet Shop Boys nebo Lady Gaga bude vyprávět scénografka a kostýmní návrhářka Es Devlin nebo architekt a výtvarník Mark Friedberg, který spolupracuje s režiséry Jimem Jarmuschem nebo Wesem Andersonem.

Do programu PQ přispěje i britský výtvarník a spisovatel transformující jazyk do vizuálních materiálů Nathaniel Mellors, jehož práce vystavovala například Tate Britain. Speciální ukázku své práce chystá i rusko-americká dvojice umělců Ilja a Emilia Kabakovovi.

Kvůli požáru do centra

Dvoutýdenní červnový festival se v předchozích letech konal v Průmyslovém paláci v pražských Holešovicích. Kvůli požáru, který v roce 2008 zničil velkou část výstavních prostor, se musela obří přehlídka přestěhovat. Jediné centrální, ale poněkud "zašité" místo nahradí několik lokalit v centru města nebo na jeho okraji.

Hlavní program, tedy soutěžní přehlídku národních expozic, bude hostit Veletržní palác. Pořadatelé si pochvalují blízkost a tedy i snadné propojení se sbírkami moderního a současného umění Národní galerie, které jsou ve stejné budově vystaveny.

Do Veletržního paláce chystá své projekty přes šedesát států, jejich prezentace bude hodnotit mezinárodní porota, která udělí festivalovou cenu. "Stejně jako při minulém Quadriennale jsme ani letos neurčili žádné společné téma. V minulých ročnících se totiž ukázalo, že konkrétní téma je svazující," říká výkonná ředitelka PQ Daniela Pařízková.

Nový Zéland tak například chystá do své výstavy devítimetrové provaziště, které se bude neustále proměňovat pod rukama přítomných umělců a designérů. Kanada připravuje elektronické divadlo se čtyřiadvaceti plošinami a robotickými předměty, Srbsko do své expozice zapojí holografické zařízení. Nebudou chybět ani ukázky výrazných scénografií, které dotvořily výjimečná divadelní představení.

Ve Veletržním paláci bude mít své místo také sekce věnovaná architektuře, v oddíle Extrémní kostým budou k vidění kostýmy z ledu, neoprenu, odpadků či nábojnic.

Třicet malých pokojů

Jiným místem Quadriennale bude piazzetta Národního divadla, kde se bude odehrávat "živá výstava". Ta má ambici oslovit především neodborníky i náhodné kolemjdoucí. Na dlážděném náměstí mezi starou a novou budovou Národního divadla vyroste labyrint třiceti nestejných boxů - pokojíčků, obydlených umělci.

Ti pro návštěvníky chystají různé zážitky, například lekci tanga, zvukové instalace, emotivně výtvarné dílo ze svatebních šatů, zpívající sochy, představení soustředěné na světelný nebo zvukový design či video art.

Quadriennale však nebude jen souhrnem často interaktivních výstav a projekcí. Desítky umělců spřízněných leckdy velmi volně s divadlem chystají vlastní akce často na "objevných" místech Prahy. Maďarský soubor Krétakör se usídlí v bývalé tiskárně Rudého práva, německá režisérka Claudie Bosse chystá na Letné intervenci pro pět stovek performerů nazvanou Stalinovy slzy, Národní divadlo uvede v bývalé vyvařovně v bohnické léčebně operu Philipa Glasse Les enfant terribles v režii Alice Nellis.

V programu festivalu se uplatní i řada českých umělců, malíř Josef Bolf, fotograf Bohdan Holomíček, výtvarník Michal Pěchouček či performer Tomáš Žižka. Podrobný program na www.PQ.cz.