Jako comeback ve velkém stylu se jeví rozsáhlá výstava Ostrovy odporu v pražském Veletržním paláci, kam si diváci za současným uměním už téměř odvykli chodit.

Do Národní galerie se vrací významná kurátorská dvojice Jiří a Jana Ševčíkovi, která zejména v osmdesátých a devadesátých letech formovala českou scénu. Jejich angažmá v Národní galerii však nebylo za ředitelování Milana Knížáka myslitelné.

Projekt rozprostřený do dvou podlaží Veletržního paláce, na kterém Ševčíkovi spolupracovali s generačně mladší kurátorkou Edith Jeřábkovou, má podtitul Mezi první a druhou moderností, 1985-2012.

Jde o autorsky vyhraněnou interpretaci posledního čtvrtstoletí českého umění. Výstava vychází rovněž z pětiletého bádání Akademie výtvarných umění.

Čí je to čin

"Ostrovy odporu považujeme za první čin, po němž budou následovat další," prohlásil nový ředitel Národní galerie Vladimír Rösel, podle kterého se instituce otevírá současnému umění. Skutečnost je však taková, že Národní galerie se o výstavu příliš nezasloužila. Do projektu se zapojila až na poslední chvíli jako poněkud rozpačitý hostitel, který ani nedoprovodil významnou událost patřičnou propagací.

Dlouhodobě připravovaná výstava byla původně určena pro GASK v Kutné Hoře, kde se před ní po loňském zvolení nové ředitelky zavřely dveře. Organizátoři proto hledali nové místo a obrátili se i na Národní galerii.

Výsledné řešení je nakonec povedené, výstava ve Veletržním paláci navíc rezonuje původně nezamýšlenými souvislostmi: Jiří Ševčík v devadesátých letech krátce šéfoval Sbírce současného umění Národní galerie, kde několik výstav, které projekt Ostrovy odporu připomíná, také připravil.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se