Z Cannes odjely protestující feministky, ale jako za starých dobrých šedesátých let se na plátna vrátila politika. I když v umírněnější podobě, než tomu bylo za časů Jean-Luca Godarda rozřezávajícího plátno a vyzývajícího na pěstní souboj kdekoho.

Dva pokusy o politický film - jeden seriózní a radostně subverzivní, druhý pozérský a populisticky naivní - vstoupily v uplynulých dnech do canneské soutěže v podobě sociální komedie Podíl pro anděly (The Angels' Share) britského režiséra Kena Loache a Zabít je jemně (Killing Them Softly) Američana Andrewa Dominika s Bradem Pittem coby politickým komentátorem.

První scéna a pak už jen opáčko

Killing Them Softly, druhá spolupráce Pitta s Dominikem, je brutální a upovídaná gangsterka s politickými ambicemi. Příběh o dvojici zlodějíčků živořících na okraji amerického snu, kteří okradou mafii a zaplatí za to z rukou profesionálního zabijáka (Pitt), se paralelně proplétá se současnou či bolestivě nedávnou ekonomickou situací ve Spojených státech.

Dvě roviny, z nichž cílem té gangsterské je metaforicky zrcadlit sociální nespravedlnost ekonomické krize a převládající nemilosrdný étos zákona silnějšího, tvůrci jasně nastaví hned v úvodní scéně.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se