Okraje Prahy jsou jako kompost na zahradě, říká Tomáš Novák, fotograf časopisu Euro, který získal v rámci výstavy Czech Press Photo letošní Grant Prahy.

Fotí na analogický aparát formátu 6x12 a jeho tématem je periferie města.

HN: Ve svém souboru mapujícím periferii Prahy jste zachytil také spottery, lidi, kteří postávají poblíž letiště a fotografují letadla. Pochopil jste jejich vášeň?

Někteří obdivují techniku. Hodně lidí je ohromeno tím, že se mnohatunové monstrum může zvednout do vzduchu. Je to také romantické, dívat se za letadlem odlétajícím do míst, kam se člověk nikdy nepodívá.

HN: Máte nějaký podobný důvod, proč fotíte okraje Prahy? 

Jsem sentimentální.

HN: Proto fotíte opuštěnou krajinu? 

Ne, vždycky se snažím, aby se tam objevil člověk nebo něco, co jej připomíná. Je to technicky náročné, na panoramatickém foťáku mám jen šest záběrů na jednom filmu. Většinu ještě používám stativ. Musím dlouho čekat a často se na jedno místo vracím. Na Barrandově jsem byl pětkrát. Čekám, až někdo půjde a ono se zatím zkazí světlo.