Když vybíráme dárky k Vánocům pro své blízké, chceme je překvapit a udělat jim radost. Když vybíráme dárky pro klienty, chceme tím poděkovat za spolupráci v uplynulém roce. Se stejnými záměry bychom měli vybírat dárky svým zaměstnancům. Je to příležitost vyjádřit dík a uznání za jejich práci pro naši společnost, což je jeden ze základních pilířů pozitivních vztahů na pracovišti. Vánoční dárky mohou podpořit motivaci zaměstnanců podobně jako firemní večírky či podobné akce.

Výběr vhodných vánočních dárků pro zaměstnance je však podobně jako v případě obdarovávání našich blízkých nelehký úkol. Neexistuje dárek, který udělá radost všem kolegům. Každý máme jiný vkus, jiné zájmy i očekávání. Podle mého názoru má být vánoční dárek pro pracovníky spíše symbolem uznání, než aby šlo o reálný nefinanční požitek. Sama se přitom vždy snažím vybrat co nejvíce osobní dárek - a obvykle to chci udělat osobně. Často vybírám třeba v chráněných dílnách. Věřím, že tam najdu dárky, které udělají větší radost než nákupní poukázky.

Jak ale mají dárky vybírat manažeři středních a velkých společností? Záleží vždy na konkrétní kultuře. Věřím však, že je vhodné svěřit zodpovědnost za výběr vedoucím menších týmů. Například velmi oblíbenými dárky jsou firemní produkty. Podpoří totiž zájem lidí o značku jejich podniku. Předměty spojené s Vánocemi jako ozdoby, svíčky či olovo jistě rovněž potěší. Přesvědčil se o tom i jeden náš klient, který svým zaměstnancům rozdal husy - tedy základ pro tradiční sváteční oběd. Dárky typu poukázek jsou podle mě naopak ryzí formalita, která skutečnou radost neudělá.

Předávání dárků by přitom mělo být i určitým rituálem. E-mail "Vánoční dárky si vyzvedněte na vrátnici!" ke sváteční atmosféře příliš nepřispěje.

Markéta Šimáková
partnerka poradenské společnosti DMC management consulting

Související