Mladé české umění je živé a dynamické, míní Christian Rattemeyer, který potřetí zasedá v porotě Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Rattemeyer je výtvarným kritikem a kurátorem sbírky kresby v Muzeu moderního umění v New Yorku. Působil také jako editor světové přehlídky současného umění Documenta 11. Založil a spoluvedl OSMOS, nezávislý prostor v Berlíně, a kurátoroval filmové a architektonické festivaly v Berlíně, Los Angeles, Londýně a New Yorku.

Pravidelně přispívá do odborného tisku, jako je Parkett, Texte zur Kunst, Artforum a Art Papers, a publikoval mnoho katalogových textů o současném umění.

Kdy jste se poprvé setkal s českým uměním?

Vyrostl jsem v Německu, takže jsem určitě už od mládí znal českou avantgardu. Pamatuji si výstavu českého kubismu, kterou Jiří Švestka pořádal v Kunsthalle v Düsseldorfu. Později jsem se setkal například s Jánem Mančuškou. Stali jsme se přáteli a dodnes mi velmi chybí. (Mančuška v roce 2011 zemřel v devětatřiceti letech - pozn. red.)

Byli jste přátelé? Co jste na jeho umění nejvíce oceňoval?

Nerad bych ho hodnotil, u vás je jistě hodně lidí, kteří ho znají lépe, a nechci být nezdvořilý. Ale v roce 2009 představil velkou instalaci v rámci výstavy v Muzeu moderního umění v New Yorku, kterou jsem také pořádal. Je z toho například video dostupné na stránkách muzea.