Dnes patří africká hudba ke zcela běžné nabídce, a to nejen na vyhraněných festivalech typu WOMADu nebo pražského Respectu, kde hudebník Mory Kante vystoupí v neděli 16. června. Dobře se tato hudba zabydlela i na obrovitých akcích typu ostravských Colours či anglického Glastonbury.

Roku 1988, kdy Kante poprvé vtrhl do evropských hitparád, byla ovšem situace podstatně jiná. WOMAD byl ve stadiu zadrhávajícího se a značně rizikového podniku, termín world music byl novotvarem nesměle pronikajícím do médií. Kanteho africko-taneční fuze Yéké Yéké se tehdy stala prvním africkým hitem, jehož prodej překročil v Evropě milionovou hranici a inspiroval také dlouhý řetěz coververzí, od acid-house až po čínský cantopop.

To mělo i skryté příčiny: "Koncem 80. let nastalo v pop music bezvětří, dlouho nepřicházel žádný nový trend," vzpomíná Johannes Theurer, berlínský DJ a zakladatel Evropského žebříčku world music. "Vakuum najednou vyplnili dva zcela neznámí umělci: Mory Kante a izraelská zpěvačka Ofra Haza. Tím v Evropě začala éra world music."

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se