Někdy stačí dvacet tisíc korun a čtrnáct dní banální práce, aby se historický objekt, který spoustu let jen stál sám o sobě, posunul o tři třídy výš. Bývalý ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný si to takto vloni ověřil v Moravském Krumlově a nyní svou zkušenost přenáší do metropole. Pro Galerii hlavního města Prahy dokončuje projekt na využití Colloredo-Mansfeldského paláce, který v novodobé historii nebyl nikdy rekonstruován.

Historicky významný dům na turisticky nejfrektovanějším místě Prahy, "poslední otevřené dveře před Karlovým mostem", se má podle Pokorného stát vstupní branou do Galerie hlavního města Prahy, která využívá několik objektů roztroušených po městě. V zatím improvizovaných podmínkách paláce nedávno galerie otevřela první výstavu – Křik paviánů Jiřího Davida.

A tento týden zde zpřístupnila prohlídkový okruh palácovými sály, které mají až švankmajerovskou patinu zašlých, opotřebovaných prostorů. Právě tu hodlá Pokorný spolu s architektem Tomášem Svobodou využít. "Kvalita a hodnota paláce je v jeho nynějším stavu," zdůrazňuje Pokorný, který je i jedním z kandidátů na generálního ředitele Národní galerie. O post se ucházel už v roce 2011, tehdy byl ale vybrán ekonom Vladimír Rösel.

HN: Čím je Colloredo-Mansfeldský palác výjimečný?

Naprosto zásadní je například freska v hlavním tanečním sále, kde se natáčely i scény z Formanova Amadea. Nikdy nebyla restaurovaná, jsou na ní poslední pastelové zásahy, které nikdo neretušoval, je to unikát v celém středoevropském prostoru. Třeba v Itálii se s tím setkáváme, ale u nás je to jediný případ. Galerie hlavního města Prahy má teď šanci začít využívat historický objekt jiným způsobem, tak, jak se to zatím v Praze nepodařilo.

HN: Co je to jiným způsobem?

Tak, že se do objektu nenacpe klimatizace, nevymění se sklo v zrcadlech, že patina bude hrát roli. Nemělo by ani dojít k rekonstrukci do ideálního stavu, v jakém podle našich představ palác kdysi byl. Palác by se měl jen zakonzervovat, někde restaurovat. Úvahy o doplňování místností něčím vloženým jsem odmítl. Už zážitek ze samotného prostoru je velmi cenný.