Výstava italského renesančního malíře Tiziana v Císařské konírně na Pražském hradě nezačne příští týden, nýbrž až v září 2015. HN to potvrdili pořadatelé z občanského sdružení Art For Public, podle nichž jsou za průtahy zodpovědné italské úřady.

„Na posun výstavy mělo vliv, že v Itálii došlo ke změně vlády a výměně ministra kultury,“ řekla za pořadatele Jitka Hanušová.

Zatímco s předchozím ministrem kultury Massimo Brayem byly zápůjčky domluvené, s nynějším ministrem Dario Franceschinim se budou muset vyjednat nanovo. Italské ministerstvo kultury totiž u významných uměleckých děl schvaluje jakýkoliv vývoz do zahraničí. Zápůjčky pro českou stranu vyjednává italská firma Artelling.

Důvod, proč se výstava odkládá až do příštího září, je pak na straně třetího pořadatele, tedy Pražského hradu. „Ani na podzim, ani příští rok na jaře nebudeme mít volný prostor, už jsou nasmlouvané jiné projekty,“ řekl Václav Beránek, vedoucí kultury ze Správy Pražského hradu.

Podle Beránka se jedná o zapůjčení přibližně dvaceti Tizianových obrazů, což zase podle Hanušové představuje zhruba polovinu výstavy. Tu druhou ze svých sbírek zapůjčí právě Pražský hrad. „Výstava není koncipovaná jako průřezová, jde o výstavu děl, k nimž mají být přiřazené tematické panely obsahující různá historická setkání,“ vysvětlil Beránek.

Kurátory výstavy jsou Lionell Puppi, jenž v Tizianově rodném městě Pieve di Cadore spravuje tamní Centro Studi Tiziano, a kurátorka Serena Baccagliniová. Ta byla v roce 2010 podepsána pod výstavou děl malíře Modiglianiho v pražském Obecním domě.

V Praze tak bude tento týden k vidění jediný Tizianův obraz, a to sice malířův autoportrét, který už pořadatelé z Itálie přivezli. V pátek bude vystaven na italském velvyslanectví, kde se k projektu uspořádá tisková konference za účasti italského předsedy senátu Pietra Grassa. Zde také kurátoři Baccagliniová s Puppim detailněji představí celou expozici.

"Už delší dobu jsme věděli, že se výstava nestíhá, ale teprve teď se ta informace zveřejnila," vysvětluje Hanušová, proč byla expozice odložena až týden před začátkem. Například Beránek ale ještě v lednu pro Radiožurnál a v únoru pro ČTK tvrdil, že se termín stíhá.

Právě ČTK ale připomíná, že u podobně velkých výstav je to neobvyklý postup, smlouvy se zpravidla uzavírají na měsíce dopředu.

Tizianovu výstavu organizuje občanská společnost Art For Public, jejíž prezidentkou je tuzemská galeristka Monika Burian Jourdan. Ta s kurátorkou Baccagliniovou před lety participovala právě na expozici Modiglianiho v Obecním domě.

Členkou výkonného výboru sdružení Art For Public je zase nynější ředitelka Galerie Středočeského kraje Jana Šorfová, která se o tuto pozici ucházela s konceptem obsahujícím stejné pasáže textu, s nimiž Burian předtím aspirovala na post ředitelky Národní galerie v Praze.

Kraj jako zřizovatel GASK ale v koncepci Šorfové nic závadného neshledal, uspokojilo ho vysvětlení, že obě ženy mají na řízení uměleckých institucí podobný názor.

Napětí v galerii, která se stávala prestižní tuzemskou institucí, po nástupu Šorfové vyústilo v hromadnou výpověď většiny kurátorů. Burian před dvěma lety pořádala v pražských prostorách GASK výstavu kreseb britského malíře Francise Bacona, jejichž autenticitu zpochybňují zahraniční experti. Burian pochybnosti vyvracela.