Výrobci krému Nivea, zubní pasty či jemného likéru se snažili zaujmout budoucího kupce krásnou postavou nebo velkými svaly. I když reklamní plakáty v želečském Špejcharu jsou staré desítky let, s těmi současnými mají jedno společné – propagovat výrobek tak, aby se dobře prodával.
"Reklamní plakáty první republiky dosahovaly vysoké výtvarné kvality, že jsou nejen srovnatelné s dnešní tvorbou, ale ony ji i překonávají," říká kurátor Pavel Šmidrkal. Žádná jiná výstava s takovým rozsahem se v minulosti v Česku podle Šmidrkala ještě nekonala.
Zobrazené poutače propagují pestrou směs od potravin a pití přes průmyslové výrobky až po plejádu nabídky parfumerií. Kupříkladu reklamy společnosti Baťa zobrazují méně známou produkci společnosti, jako třeba jízdní kola, klobouky či dámské prádlo.
Z výstavy reklamních plakátů v Želči
Exponáty na výstavu sháněli pořadatelé na vypůjčení od soukromých majitelů. Lidé si tak mohou prohlédnout třeba průřez tvorbou známého pražského ateliéru Rotter, který vedl malíř Vilém Rotter. V roce 1939 emigroval do Francie a poté do Anglie, kde byl za druhé světové války příslušníkem Britského královského letectva.
Vyhrajeme válku díky pivu. Co se za války v Británii psalo na plakátech - čtěte ZDE
Stylové plakáty k sokolským sletům. Prohlédněte si kousky od Muchy nebo Švabinského - čtěte ZDE
FOTO: Olympijský plakát od českého autora zdobí londýnskou sbírku. Je mu přes 90 let - čtěte ZDE
Objekt špejcharu v Želči, zbudovaný kolem roku 1802 ve středu obce, přestal sloužit svému účelu po roce 2008 a postupně chátral. V roce 2012 ho jeho majitel opravil.
Vlastník Martin Novák, místní farmář, v něm pak vybudoval Muzeum zemědělské techniky, obrazárnu a stálou expozici díla malíře Aloise Doležela.