Vláda na svém středečním jednání schválila navýšení rozpočtu Státního fondu kinematografie pro filmové pobídky o 300 milionů korun. Sdělil to místopředseda vlády Pavel Bělobrádek.

Na pobídky filmařům by mělo letos jít celkem 800 milionů korun. O tuto částku ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková spolu s filmovými producenty usilovala.

Premiér Bohuslav Sobotka považuje rozhodnutí vlády za velmi významné. "Podpora filmových pobídek významně pomůže nejen propagaci České republiky, kulturní oblasti a především filmovému průmyslu, ale zejména vyvolá multiplikační efekt – producenti zde utratí další finance za zboží a služby českých dodavatelů," řekl premiér.

Z toho budou těžit i regiony, kde se filmová natáčení realizují, podpoří se tamní zaměstnanost a zviditelní památky ve správě státu.

Česko nabízí zahraničním filmařům pobídky od roku 2010. Filmaři mohou získat zpět 20 procent "uznatelných nákladů", které na výrobu snímku v ČR prokazatelně utratí. Většinou byly pobídky rozebrány už začátkem roku.

Ministr kultury Daniel Herman v České televizi upozornil na svoji dohodu s ministrem financí Andrejem Babišem, že i na příští rok bude na tomto kontě 800 milionů. Některé okolní země přitom výši pobídek neomezují, což by podle místopředsedkyně sněmovny Jaroslavy Jermanové bylo ideální i v případě Česka.

Jermanová má také za to, že financování se do budoucna musí nastavit systematicky, aby Státní fond kinematografie věděl, co může čekat.

Podle Fraňkové, která systém pobídek kritizovala dlouhodobě, pobídky vynesou Česku mnohonásobně více. "Je tu absolutní přetlak, máme kapacitu přilákat sem zhruba pět až šest miliard zahraničních investic ročně a je třeba o ně bojovat," řekla koncem dubna.

Obrat produkce zahraničních filmů natáčených loni v České republice dosáhl dle odhadů Asociace producentů v audiovizi bezmála 2,7 miliardy korun - nejvíce od zavedení filmových pobídek v roce 2010. Řada filmových a televizních projektů přinesla do Česka investice, pracovní příležitosti a ekonomické efekty v ubytovacích službách, dopravě či telekomunikacích.

"Avšak z dat České filmové komise o projektech, jejichž producenti v letech 2012 a 2013 navštívili Česko a uvažovali o natáčení, vyplynulo, že v tomto období jsme přišli o více než dvě desítky projektů a investice kolem čtyř miliard dolarů, tedy 80 miliard korun," řekla vedoucí komise Ludmila Claussová.

Na vině bylo právě podfinancování pobídkového systému, který byl každoročně vyčerpán už v prvním čtvrtletí.

Například producent snímku Wese Andersona Grandhotel Budapešť oceněného na Berlinale Jeremy Dawson před premiérou v Praze potvrdil, že o natáčení v Česku uvažovali. Režisér si v létě 2012 prohlížel lokace v Praze a v Karlových Varech.

"Právě finance hrály roli, pobídky v České republice nebyly jasné a my nakonec zvolili Německo," řekl.

O možné spolupráci v oblasti kinematografie jednal nedávno ministr Herman s čínskou velvyslankyní. Předpokládá, že by se díky příběhu natočenému v historických kulisách Prahy zvýšil zájem čínských turistů. Režisérka, scenáristka a herečka Sü Ťing-lej už v Praze točí romanci se názvem Jen my víme kde.

"Čínský štáb tu utratí přes 50 milionů korun," uvedl Radomír Dočekal ze společnosti Milk and Honey Pictures, která je koproducentem filmu. Snímek označil za devadesátiminutovou reklamou na malebná zákoutí a památky Prahy.