Po necelém týdnu někdejší hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra oznámil, že s divadlem bude opět spolupracovat.

Minulý pátek Jindra odstoupil z funkce hudebního ředitele, toto úterý ale po schůzce s ředitelem divadla Janem Burianem řekl, že u souboru bude opět působit, už ale jen jako hostující dirigent.

Podle mluvčího Činohry Tomáše Staňka nastuduje Jindra v příští sezoně premiéru opery Z mrtvého domu Leoše Janáčka. "Nesmírně si vážím obrovské podpory sboru Opery ND, orchestru ND a řady sólistů. Především z úcty k nim jsem přijal možnost spolupráce externí," uvedl Jindra.

Toho totiž minulý týden podpořil basbarytonista Adam Plachetka, jenž v reakci na Jindrův odchod zrušil svá vystoupení a odstoupil od všech závazků v Národním divadle na příští sezonu.

“Jsem otřesen a znechucen událostmi v Národním divadle,” uvedl Plachetka, který prý se současným vedením Opery, jejími praktikami a plány nechce mít nic společného.

Jindru považoval za největší osobnost současného vedení. “Bohužel se ukázalo, že jeho kvality jsou zbytku vedení spíše na obtíž,” dodal Plachetka.

“Jeho odchodem z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla odchází i záruka umělecké a profesionální úrovně.”

POD NEUSTÁLÝM TLAKEM

Robert Jindra byl hudebním ředitelem Opery ND od loňského září, kdy vznikly dvě samostatné umělecké správy: pro Národní divadlo a pro Státní operu. Operní centrála se věnuje umělecké strategii a systému řízení, umělecké správy odpovídají za provoz. Ředitelkou spojené Opery ND a SO byla jmenována Silvie Hroncová, uměleckým ředitelem operních souborů Petr Kofroň, hudebním ředitelem souboru Státní opery Martin Leginus.

Jindra říká, že důvody jeho odstoupení jsou dlouhodobější. V době, kdy ho ředitel Jan Burian s nabídkou oslovil, vypadala prý příští struktura divadla a rozdělení kompetencí jinak. Angažmá Kofroně vítal. 

"Časem se však ukázalo, že si s panem Kofroněm nerozumíme ani lidsky a máme zásadně jiné umělecké vidění. Jde i o provozní důvody, protože se za celou sezonu nepodařilo vysvětlit, jak budou operní soubory Národního divadla nadále fungovat. V této atmosféře se konstruktivně a kreativně pracovat nedá," řekl Jindra.

–ČTK

Jindra rezignoval kvůli neshodám s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla Petrem Kofroněm. Řekl, že se neztotožňuje s Kofroňovým výběrem inscenačních týmů, způsobem přípravy dramaturgie a s celkovou vizí uměleckého směřování.

Dále Jindra upřesnil, že při nástupu do funkce měl přislíbené větší kompetence, a dodal, že dokud nebude veřejně pojmenována transformace Opery Národního divadla a Státní opery, nemůže v tamní atmosféře kreativně pracovat.

Na Jindrovo prohlášení ještě tentýž den zareagoval ředitel divadla Jan Burian. Ten Jindrův odchod označil za neférový a uvedl, že hudební ředitel Opery si na koncepci transformace jedinkrát nestěžoval.

“Umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň má moji absolutní důvěru a jsem přesvědčen, že spolu s ředitelkou Opery Silvií Hroncovou připravili jeden z nejzajímavějších dramaturgických plánů pro následující období,” uvedl Burian.

Ten však už minulý týden vyjádřil přání, aby Jindra nastudoval Janáčkovu operu Z mrtvého domu, jde prý o jeho srdeční záležitost. Právě na tom se Burian s Jindrou toto úterý domluvili.

Post hudebního ředitele Opery Národního divadla zůstává nadále neobsazený, dočasně jej bude zastávat Petr Kofroň.

Jindra, který do funkce nastoupil vloni v září, zůstává zaměstnancem Národního divadla do konce července.