Má to být symbolické vyrovnání s druhou světovou válkou sedm desítek let po jejím skončení. Za šest měsíců se v programu 70. ročníku mezinárodního festivalu klasické hudby Pražské jaro, jehož založení v roce 1946 inspirovala i euforie z vítězství nad Hitlerem, promítne výročí konce nejkrvavějšího válečného konfliktu 20. století. Taktovka v rukou německého dirigenta festival 12. května 2015 zahájí, aby o tři týdny později řídil závěrečný koncert dirigent ruský.

"Zahajovací a závěrečný koncert byl svěřen historickým reprezentantům obou stran válečného konfliktu - zástupcům mocností poražených i vítězných," uvádí mluvčí Pražského jara Pavel Trojan jr. Symboliku tohoto "kontrastu" podtrhuje už tradiční program zahajovacího koncertu, Smetanova Má vlast, kterou pod taktovkou Thomase Hengelbrocka zahraje poprvé v historii Pražského jara německý orchestr – hamburští rozhlasoví symfonikové. Festival pak v jeho finále zarámuje ruský dirigent Vasilij Petrenko. S Královskou liverpoolskou filharmonií a sólistou Paulem Lewisem uvede Brahmsův Klavírní koncert č. 1 d moll a Dvořákovu Sedmou symfonii.

Na přehlídce zazní také nejproslulejší válečné hudební dílo, Leningradská symfonie Dmitrije Šostakoviče, kterou přijede zahrát Petrohradská filharmonie s dirigentem Jurijem Těmirkanovem. Skladatel symfonii rozepsal v Leningradu obléhaném téměř dva a půl roku německými vojsky. Patřil však k těm šťastným, kteří byli letecky evakuováni už po třiadvaceti dnech blokády.

Petrohradská filharmonie, jež vystoupí na dvou festivalových koncertech – a druhý program bude složen rovněž ze Šostakovičových skladeb, jeho Houslového koncertu č. 1 a Páté symfonie –, představuje další dramaturgickou linii chystaného ročníku Pražského jara, který podle Trojana přichází s mimořádně silnou nabídkou špičkových zahraničních orchestrů. Tou linií jsou "symfonické dvoudenní", dva po sobě následující koncerty věnované jednomu skladateli.

Uvedeny tak budou v interpretaci Budapešťského festivalového orchestru a České filharmonie Brahmsova První a Čtvrtá symfonie. A také dvě díla Gustava Mahlera. Při jeho rozsáhlé Třetí symfonii se dirigent Jiří Bělohlávek postaví před masu hudebníků: Českou filharmonii, Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor a pěvkyni Elisabeth Kulmanovou. Mahlerovu Pátou zahrají pražští symfonikové FOK se svým novým finským šéfdirigentem Pietarim Inkinenem. Pro něho se podle Trojana stane pražskojarní debut zároveň inauguračním koncertem na pozici šéfdirigenta FOK.

Sám Trojan, který je nejen mluvčí festivalu, ale také dirigent, má už svůj první koncert na Pražském jaru za sebou. Na letošním ročníku vystoupil ve svých devětadvaceti letech díky doporučení Jiřího Bělohlávka v rámci nově založeného Debutu Pražského jara. Příští rok ho bude následovat další dirigent na počátku kariéry: sedmadvacetiletý Marek Šedivý. A nadějné české pěvce na jiném koncertu představí basbarytonista Adam Plachetka, kterému příští rok bude teprve třicet let, ale jeho mezinárodní kariéra strmě roste. A tak toho využije k propagaci svých mladých kolegů.