Profesionální scény z Německa, Lucemburska a Rakouska se představí v programu Pražského divadelního festivalu německého jazyka, jehož 19. ročník začal dnes ve Stavovském divadle. Thalia Theater z Hamburku uvedlo inscenaci Fronta – Na západní frontě klid, kterou připravil belgický režisér Luk Perceval. Reprízu bude mít v sobotu. Představení, označované za nejvýznamnější scénický příspěvek německého divadla ke 100. výročí první světové války, mělo premiéru v polovině března. Vzniklo podle románů Ericha Marii Remarquea, Henriho Barbusse (Oheň) a dobových dokumentů. Jedenáct herců v něm mluví německy, francouzsky, anglicky a vlámsky.

"Tato inscenace je rekviem pro neznámého vojína, není to divadelní hra v klasickém slova smyslu. Pro mě stojí v popředí zkušenost tehdejšího člověka a představa, že sdílíme jeho bolest," řekl režisér o inscenaci. Nabízí hlasy a dojmy, které vyjadřují bolest nad něčím, co se člověka zmocní a nedá se vysvětlit. V určitém okamžiku se rozběhne logika války a přestanou platit argumenty. "Proto také máme všichni takový strach z toho, co se právě odehrává na Ukrajině," dodal.

Perceval představil již v Praze v rámci přehlídky dvě své inscenace. V roce 2000 dvanáctihodinovou kompozici ze Shakespearových her Schlachten (Do krve!) v provedení hamburského Schauspielhausu a o tři roky později Shakespearova Othella, kterého představili členové souboru Münchner Kammerspiele.

Šéfdramaturg Petr Štědroň připomněl, že během festivalových dnů vystoupí na sedmi pražských scénách devět divadelních souborů z Německa, Rakouska, Švýcarska a Lucemburska. Akce vyvrcholí na jevišti Divadla na Vinohradech produkcí Münchner Kammerspiele nazvanou Gasoline Bill. Předseda správní rady Česko-německého fondu budoucnosti Albrecht Schläger v programu upozornil na jedinečnost dramaturgie festivalu, jejíž zásluhou do Česka přijíždějí nejaktuálnější, nejlepší a nejdiskutovanější divadelní projekty.

Festival, jehož generálním partnerem je Česko-německý fond budoucnosti, získal letos od Prahy podporu 3,1 milionu korun.