Digitální hudební formáty za rok 2014 konečně dostihly fyzické nosiče. Oznámila to Mezinárodní federace fonografického průmyslu IFPI, podle níž ale loňské celosvětové příjmy z prodeje hudby ve výši 14,97 miliardy dolarů (v přepočtu 383,7 miliardy korun) stále představují propad 0,4 procenta oproti roku 2013.

Hudební průmysl stále postihuje pirátství a rozmach internetových stránek, které hudbu šíří nelegálně. Stejně tak se ale celé odvětví stále zcela nevypořádalo s přechodem na digitální hudební formáty, které lze jednodušeji ilegálně šířit a které v roce 1999 vedly k prvnímu propadu celosvětových prodejů hudby pod částku 40 miliard dolarů.

Ve své výroční zprávě nyní IFPI uvedla, že celkové příjmy se vloni snížily o 0,4 procenta. Podíl příjmů z digitálního prodeje, do něhož se počítají downloady i streamování, meziročně stoupl o 6,9 procenta a letos byl tak poprvé stejný jako u fyzických nosičů – v obou případech je podíl okolo 46 procent. Zbytek tvoří práva za licencování hudby pro film či reklamu.

TRHY V ROCE 2014

Německo: nárůst 1,9 procenta

Brazílie: +2,4 procenta

Jižní Korea: +19,2 procenta

Španělsko: +15,2 procenta

Čína: +5,6 procenta

Česká republika: +4,6 procenta

Indonésie: +16,3 procenta

Japonsko: -5,5 procenta

Kanada: -11,3 procenta

Francie: -3,4 procenta

Indie: -10,1 procenta

Velká Británie: -2,8 procenta

„Celkově je to pozitivní zpráva. Největší světový trh s hudbou, tedy Spojené státy a Německo, které je třetí největší, oba rostou,“ uvedl Edgar Berger, předseda Sony Music Entertainment. „Pokud si udržíme současný kurz, je jen otázkou času, než hudební průmysl opět začne růst,“ dodal Berger, který očekává nárůst zejména u předplacených streamovacích služeb.

IFPI ale konkrétně varuje také před šířením hudby zdarma na portálech typu YouTube a Dailymotion.com nebo před nenasyceností čínských konzumentů, kteří chtějí hudbu stahovat zdarma.

Skupina fonografického průmyslu oznámila, že usiluje o legislativní změny v Evropě, které by zamezily, aby portály jako YouTube či Dailymotion.com mohly v případě porušování copyrightu jako nyní argumentovat, že hudbu ilegálně šíří jejich uživatelé, nikoliv správci webů.

Streamovací služby jako Spotify či Deezer, které hudebnímu průmyslu odvádějí poplatky za práva na hudbu, vloni do celosvětových příjmů z prodejů přispěly částkou 1,6 miliardy dolarů. Jde o služby, které mají zhruba 140 milionů uživatelů. Webové stránky, které hudbu poskytují zdarma zhruba miliardě lidí, na právech uhradily cca 641 milionů dolarů.

Předseda Sony Music Entertainment Berger varoval, že v Číně je pirátství „problémem, s nímž je třeba bojovat“. Momentálně je Čína v prodejích hudby 19. na světě, kdyby se ale snažila pirátství víc zabránit, byla by mezi pěti největšími trhy na světě, dodal.

Celosvětově nejprodávanější alba roku 2014

1. Frozen (soundtrack k filmu) - 10 milionů kusů
2. Taylor Swiftová: 1989 - 6 milionů kusů
3. Ed Sheeran: X - 4,4 milionu kusů
4. Coldplay: Ghost Stories - 3,7 milionu kusů
5. Sam Smith: In The Lonely Hour - 3,5 milionu kusů
6. One Direction: Four - 3,2 milionu kusů
7. AC/DC: Rock or Bust - 2,7 milionu kusů
8. Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol. 1 - 2,5 milionu kusů
9. Pink Floyd: The Endless River - 2,5 milionu kusů
10. Lorde: Pure Heroine - 2 miliony kusů