Čtvrteční Světový den knihy oslavují čeští knihkupci tím, že prodávají knihy s patnáctiprocentní slevou. Akce nazvaná Knihy mají zelenou chce čtenáře přitáhnout k návštěvám a nákupech v kamenných knihkupectvích.

V těch se v Česku prodává většina knih, podíl prodeje přes internet ale stále roste a podle odhadu Svazu českých knihkupců a nakladatelů (SČKN) se již šplhá ke 20 procentům. "Liší se to, třeba u naučné literatury je to 20 až 30 procent, u dětské literatury kolem 15 procent," řekla tajemnice svazu Marcela Turečková.

SČKN čtvrteční akcí navazuje na loňský úspěšný projekt Knihy bez DPH, která upozorňovala zejména na stále rostoucí a tehdy platnou patnáctiprocentní daň z přidané hodnoty na knihy. Od letoška byla zavedena třetí, snížená sazba daně, která se vztahuje i na knihy a jež činí deset procent. SČKN, který o snížení daně dlouhodobě usiloval, tento krok uvítal, upozorňuje ale, že i nadále Česko patří v Evropě k zemím s nejvyšší touto daní.

Akce Knihy mají zelenou má také upozornit na velkou tuzemskou tradici kamenných knihkupectví, jejichž konkurencí se stávají nejen elektronické knihy, ale především prodej přes internet. "Všichni přitom cítíme, že knihkupectví jsou nedílnou součástí kulturní atmosféry měst a přispívají ke kvalitě života. Cenná je i samotná možnost knihy si prohlédnout," uvedli pořadatelé.

Loňská akce Knihy bez DPH, při níž nakupující mohli právě patnáctiprocentní podíl z ceny knihy ušetřit, přinesla knihkupcům třikrát větší tržby než obvykle.

Do kampaně Knihy mají zelenou se zapojily stovky knihkupectví, pořadatelé spustili zvláštní web s interaktivní mapou, aby si každý mohl najít cestu ke svému nejbližšímu knihkupci. Zvýrazněna jsou na něm i ta knihkupectví, v nichž se konají doprovodné akce (čtení, autogramiády, besedy či workshopy se známými literárními tvůrci).