Koncert Královského liverpoolského filharmonického orchestru s šéfdirigentem Vasilijem Petrenkem ve středu ve vyprodaném Obecním domě uzavřel 70. ročník festivalu Pražské jaro. Ten si udržel zájem diváků, návštěvnost se podle prvních odhadů pohybuje kolem 90 procent a vyprodaných bylo 38 koncertů. Hudební kritika přesto do příštích let doporučuje zamyslet se nad dramaturgií.

Podle hudebního publicisty Jindřicha Bálka by se dramaturgie měla vydat jinou cestou a víc sledovat mezinárodní kontext. "Je otázka, jestli se některé koncerty českých umělců zbytečně neutopí v rozsáhlé festivalové nabídce," řekl Bálek. Čeští muzikanti by prý neměli mít pocit, že mají automaticky právo vystupovat na Pražském jaru, protože patří k 'rodinnému stříbru'.

Jako gesto smíření k 70. výročí konce druhé světové války zahájil festival Symfonický orchestr Severoněmeckého rozhlasu z Hamburku, jako první německý orchestr v historii. Podle Bálka lze diskutovat, jestli by jiné německé těleso nepodalo výraznější výkon. Také hudební kritička Věra Drápelová si myslí, že Pražské jaro by mělo zvažovat, komu z českých interpretů dát prostor. Za 'ne zcela domyšlený' považuje například projekt pěvce Adama Plachetky a jeho mladých svěřenců.

Za vrcholy festivalu označili Bálek i Drápelová vystoupení Petrohradské filharmonie a Orchestru Národní akademie Svaté Cecílie v čele s šéfdirigentem Antoniem Pappanem. "Vynikající klavírní výkony předvedli Maria Joao Piresová a Murray Perahia, dalším vydařeným koncertem bylo hostování berlínského orchestru Akademie staré hudby," řekla Drápelová.

Muzikoložka Hana Jarolímková vyzdvihla vydařené recitály - čínské klavíristky Čchen Sa, houslisty Jamese Ehnese či klavíristy Paula Lewise. Zajímavé okamžiky podle ní přinesly i komorní orchestry ansámblu Bach Collegium Japan, Akademie staré hudby a orchestru Vídeňské akademie. "Snad by ale stálo za to zamyslet se nad dramaturgií festivalu, která se sice snažila o stylovou a žánrovou pestrost, ale jejíž těžiště spočívalo až na výjimky převážně v repertoáru od konce 18. do první poloviny 20. století," podotkla.

Letošní návštěvnost se podle ředitele Romana Bělora opět pohybuje kolem 90 procent. Největší tuzemská přehlídka klasické hudby, která funguje jako obecně prospěšná společnost, má celoroční obrat kolem 75 milionů korun. Na 60 milionů pohltí provoz, zhruba 20 milionů pochází z prodeje vstupenek. Ten z celoročního obratu tvoří přibližně 22 procent.

Na loňském 69. ročníku lidé za lístky utratili přibližně 24 milionů a festival se vyprodal z 94 procent. O rok dříve to bylo 22,5 milionu korun a 93procentní vyprodanost. Ještě v roce 2010 byla o deset procent nižší. "Jsem rád, že Pražské jaro je pro řadu posluchačů zárukou kvality, byť jsou programy pro ně možná zdánlivě odvážné," dodal Bělor.

V první části středečního posledního koncertu na Pražském jaru liverpoolský klavírista Paul Lewis s nejstarším britským orchestrem provedl Klavírní koncert č. 1 d moll Johannese Brahmse. Pak zazněla Symfonie č. 7 d moll Antonína Dvořáka.

Ruský dirigen Vasilij Petrenko, který před třemi lety Pražské jaro s Českou filharmonií zahajoval, před středečním koncertem řekl, že Symfonie č. 7 d moll má pro něj právě dnes zvláštní význam. Dvořák ji zkomponoval po smrti své matky – a Petrenkovi zemřela matka před 40 dny. "Je to pro mě mimořádná záležitost, v pravoslavném náboženství se jedná o významný den, protože čtyřicátý den stoupá duše člověka do nebe," vysvětlil Petrenko.

Tradice Královského liverpoolského filharmonického orchestru sahá až do roku 1840. Kromě klasického repertoáru orchestr pravidelně uvádí díla soudobých autorů a mimo jiné aktivně spolupracuje s osobnostmi populární hudby.

Příští rok zahájí festival Česká filharmonie pod taktovkou amerického dirigenta estonského původu Paava Järviho. Vrátit by se měl i londýnský Symfonický orchestr BBC a další významná tělesa a umělci. Z 90 procent je festival podle Bělora již připraven. Pro příští ročník festival řeší odchod generálního sponzora České spořitelny, už hledá nového. Tuzemská banka každoročně přispívala více než deseti miliony korun.