Mezinárodní výstava scénografie a divadelního prostoru Pražské Quadriennale, která počínaje středou oživí centrum metropole, přináší státu dvakrát více, než činí státní dotace. Každá koruna z jejího rozpočtu vygenerovala při minulém ročníku v roce 2011 téměř šest korun na obratu české ekonomiky a dvě koruny na HDP.
Dotace pražského magistrátu i ministerstva kultury se městu a státu vrátily ve formě daní a místních poplatků, uvádí studie agentury Economic impacT.
Rozpočet letošního ročníku Pražského Quadriennale činí na čtyřleté období 63 milionů korun. Ministerstvo kultury poskytlo 34 milionů, zhruba 3 miliony tvoří další dotace. Spolu s tím, co vkládají zahraniční partneři, se celková částka blíží ke 100 milionům korun.
Vrcholí přípravy na Pražské Quadriennale, přehlídka scénografie nabídne 600 akcí
Studie ekonomického dopadu PQ z roku 2011 prokázala, že šlo o jeden z nejúspěšnějších kulturních projektů roku po umělecké i po ekonomické stránce. Návštěvníci, jichž bylo během 11 dnů na 50 tisíc z 61 zemí, tu utratili přes 164 milionů korun, navýšení obratu se projevilo dokonce 393 miliony korun.
Výsledky studie tak prokazují, že výdaje návštěvníků, společně s výdaji pořadatelské organizace samotné, generují významné ekonomické dopady na českou ekonomiku a že kultura a kulturní události jsou dobrou ekonomickou investicí i významným lákadlem pro zahraniční návštěvníky.
Dotazníkový průzkum byl zaměřen na 18 tisíc platících návštěvníků. Přibližně 27 procent dotázaných bylo z Prahy, 6 procent přijelo z jiných krajů České republiky a 67 procent bylo ze zahraničí.
Neviditelná ruka scénografie. Pražské Quadriennale začíná s téměř politickým úkolem - čtěte ZDE
Divadlo musí vstřebávat moderní technologie, říká cestou do Prahy slavný režisér Lepage - čtěte ZDE
Výkonná ředitelka PQ Daniela Pařízková už na tiskové konferenci v březnu upozornila, že z Evropské unie získala tato akce grant přes 760 tisíc eur (20,8 milionu korun). "Z 80 přihlášených a 14 podpořených projektů jsme uspěli v rámci víceletých akcí jako jediná organizace z ČR. To je nejvyšší částka, která kdy byla české kulturní akci z evropského rozpočtu udělena," řekla.
Za nejobtížnější Pařížková označila možnost získat peníze ze soukromých zdrojů. Čtyřletý cyklus výstavy totiž znemožňuje sponzorům nabízet kontinuální spolupráci; pro každý ročník musí být obnovena.