Rekonstrukce Libeňského mostu, která bude trvat přibližně dva roky a stát dvě miliardy korun, má začít koncem letošního roku. Most se rozšíří o pět metrů na celkových šestadvacet a přibudou dva jízdní pruhy. Takový je alespoň současný plán města. Pokud dojde k jeho realizaci, výrazně se zkomplikuje doprava mezi Holešovicemi a Libní. Libeňský most je totiž hlavní dopravní tepnou, která obě městské části spojuje.

Ne všichni s tím ale souhlasí. "Neexistuje vůbec žádný důvod k tomu, aby se ten most rozšířil. Ve stanovisku Prahy 8 navíc stojí, že je to také kvůli přesunům obyvatelstva v případě ohrožení státu nebo požárů. A aniž bychom zbourali domy, Dělnická ulice ani další komunikace rozšířit nejdou," říká starosta Prahy 7 Jan Čižínský.

Dodává také, že projekt nepočítá s promenádou podél řeky. "Podél řeky se musí dát chodit, ne že budou lidé nuceni u mostu vystoupat nahoru, přejít silnici a zase sestoupit k řece. Navíc je úplně nesmyslné dělat na mostě zelený pás. Podle mě je na té vizualizaci jenom proto, aby zakryl zbytečnost toho rozšíření," říká.

Havarijní stav a nutná rekonstrukce

Libeňský most je už několik let v havarijním stavu a jeho rekonstrukce je nutná. Na mostě je navíc dlouhodobě snížena rychlost tramvají. Technická správa komunikací (TSK) považuje rekonstrukci mostu za jednu z priorit pro tento rok, protože na jeho opravu navazuje oprava Hlávkova mostu a také kvůli objízdným trasám při rekonstrukcích.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Koncepce uspořádání dva a dva jízdní pruhy na části mostu a šířka 26 metrů vychází z platného územního plánu, napojení ramp na ulici Voctářovu a na tunel pod Palmovkou," říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Pokud by se most nerozšiřoval, ušetřilo by se podle odhadů zástupců TSK asi 170 milionů korun. K přepracování projektu však asi nedojde.

Změna projektu znamená ztrátu let

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek tvrdí, že změnou projektu a přehodnocením šířky mostu by se ztratily další roky, protože by se musela změnit dokumentace. "Do tohoto rozšíření zasahovat nemohu, protože je dané územním rozhodnutím. Praha tento most potřebuje opravit, aby se mohl následně opravit Hlávkův most," argumentuje Dolínek. A připomíná, že magistrát projekt zdědil z doby Pavla Béma.

Radní navíc dodává, že se snaží, aby na mostě byly jenom dva pruhy pro automobily.

"Bavíme se o tom, že se připravíme na nějakou soutěž nebo něco podobného, v níž se navrhne, co by bylo nahoře na tom mostě, aby se jasně ukázalo, že tam není prostor na rozšiřování jízdních pruhů. Most má sloužit jako lokální, a proto ho chceme vybavit tak, aby sloužil i třeba k projití se nebo posezení na lavičce. Nechceme z něj udělat dopravní tepnu, která propojí dvě poměrně klidné oblasti," dodává Dolínek.

Vizualizace Libeňského mostuVizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci počítá s rozšířením i novým zeleným pruhem.  Foto: TSK