Američtí filmaři na podzim v České republice utratí za velkorozpočtové snímky The Zookeeper’s Wife a Underworld: Next Generation přes jednu miliardu korun. Oba štáby využijí tuzemské lokace a studia. Tvůrci čerpají filmové pobídky od českého státu, které umožňují získat zpět 20 procent prokazatelně utracených peněz. Informovala o tom Ludmila Claussová, vedoucí filmové kanceláře Czech Film Commission.

Tuzemský systém pobídek dosud fungoval tak, že výzva k podávání žádostí se zveřejňovala jen začátkem roku. Letos přijatá novela příslušného zákona zavádí možnost podávat žádosti kdykoliv během fiskálního roku. "Věříme, že novela přinese v pobídkách změny, které umožní přilákat více podobných velkorozpočtových projektů," uvedla Claussová.

Už 29. září padne první klapka filmu The Zookeeper’s Wife, který se odehrává ve varšavské zoologické zahradě, jejíž správce Jan Żabiński a jeho žena Antonina ukrývají během druhé světové války židovské obyvatelstvo.

Režie se ujme původem novozélandská režisérka Niki Carová, která povede jednu ze současných hollywoodských hvězd Jessicu Chastainovou. Do hlavní mužské role zoologa Lutze Hecka byl obsazen německý herec Daniel Brühl.

Čeští filmaři pro natáčení postavili na pražském Výstavišti kulisy zoologické zahrady, ve kterých si zahraje několik stovek zvířat. Hlavním odborným poradcem filmu a dodavatelem zvířat je člen známé cirkusové rodiny Ludvík Berousek. Natáčení bude v ČR trvat až do 26. listopadu a dalšími místy natáčení vedle Prahy budou například Žatec a Josefov.

Natáčení druhého projektu, pátého dílu upíří ságy Underworld: Next Generation, začne v Praze 5. října. V hlavní roli byla potvrzena Kate Beckinsaleová. Režisérkou bude Anna Foersterová, která dosud režírovala zejména televizní seriály a spolupracovala s Rolandem Emmerichem na speciálních efektech pro film Den nezávislosti.

Snímek vzniká v produkci americké společnosti Lakeshore Entertainment, která má v Praze již třetím rokem svou evropskou pobočku Lakeshore International. Underworld: Next Generation je prvním filmem natáčeným v ČR od založení pražské filiálky. Ta dosud kvůli výhodnějším podmínkám vyráběla filmy v Maďarsku, Německu a Velké Británii.

Například Maďaři nabízejí vratky ve výši 25 procent a lze je uplatnit i na honoráře herců. Ty tvoří velkou část nákladů, zejména pokud jde o slavné hvězdy.

Do Maďarska se přesunul jeden ze dvou zahraničních filmů o heydrichiádě, které se letos měly točit v Česku. Zatímco natáčení snímku Anthropoid režiséra Seana Ellise už má za sebou i záběry závěrečného boje parašutistů v kostele v Resslově ulici, film HHhH, jehož režisérem je Cédric Jimenez, se v Praze omezí asi jen na pár ilustračních záběrů. Jeho tvůrci dali po prvotních obhlídkách a jednáních přednost Maďarsku.

Podle Romana Fingera ze společnosti Sirena Film, která se měla na filmu podílet, ale nemusely hrát v tomto rozhodnutí roli jen peníze. Možná svou roli sehrála i příliš opravená Praha, filmaři potřebují město, které připomíná dobu před více než 70 lety a válečnou situaci.