Neobešlo se to bez dramatu – první koncert zpívajícího izraelského basisty Avishaie Cohena se symfonickým orchestrem, jejž v pondělí v brněnském Bobycentru odehrála tamní Filharmonie Brno, mohl před kamerami České televize skončit katastrofou.

Nejprve z Cohenova tria minulý měsíc po neshodách odešel mladý klavírista Nitai Hershkovits. Na poslední chvíli se pak kapelník rozkmotřil i s dirigentem Robertem Sadinem, který s filharmoniky zkoušel už od září.

Sadin má s úpravami jazzových skladeb pro orchestr zkušenost, jak dokázal před deseti lety, kdy v pražském Rudolfinu udělal stejnou službu Herbiemu Hancockovi.

Jenže Cohenova hudba byla vždy silně rytmická, postavená na chytlavých groovech, hbitých lichých rytmech a melodiích vedených v unisonu kontrabasu a klavíru či později kontrabasu a arabské loutny oud – s takovou Cohen od začátku tisíciletí vyprodával české hudební kluby a takovou svého času do repertoáru přejímaly i začínající kapely z pražské jazzové scény.

Přestože pětačtyřicetiletý Cohen by si nějaké symfonické „best of“ z tohoto období zasloužil, nebylo by to nic pro orchestr, jenž by ve svižných tempech jen těžko odděloval noty a účastnil se skupinové improvizace.

Proto padlo rozhodnutí opřít pondělní vystoupení o Cohenovy novější melodické komorní písně: nejvíc, celkem pět, jich pocházelo z desky Almah, kterou hudebník natočil s překonfigurovaným smyčcovým kvartetem a hobojem. V jiných, například skladbě Alon Basela, aranžérovi stačilo jen rozvést linku původně určenou pro trumpetu.

„Náhradní“ dirigent Bastien Stil tím vším brněnské filharmoniky provedl takřka bez chyb. Potlesk sklidil zejména za skladbu Arab Medley, tedy Cohenův pastiš melodií staré libanonské zpěvačky Samiry Tawfikové, v němž symfonici střelhbitě zařezávali do rytmu jako nějací Arabové z evropských konzervatoří.

A dobrý byl i „náhradní“ klavírista Eden Ladin, mladý profesionál z newyorských jazzových klubů a sestav bubeníka Ariho Hoeniga, který pečlivě vážil každou notu. Několikrát během večera bylo vidět, jak už pokládá ruku na klaviaturu a pak se přes ni skoro praští. Dvě sóla zahrál jen pravačkou, úsporně a vybraně s ornamentací, která v kontextu Cohenových trií připomněla raného člena této sestavy Shaie Maestra.

Koncert

Avishai Cohen Trio & Filharmonie Brno
(Pořádal festival Jazzfest Brno)
Bastien Stil – dirigent
30. listopadu, Boby Centrum, Brno

A když filharmonie zmlkla a bylo slyšet jen Cohena s bubeníkem Danielem Dorem, pianista taktně podpíral kapelníka, čistě zpívajícího a při sólech zdokonalujícího svoji hru prsty na kontrabas, při níž zároveň pleská na korpus nástroje.

Cohenovu kdysi především rytmickou hudbu v poslední dekádě vytlačují přímočaré, zpívané melodické písně. Po pondělním koncertu, který brněnští filharmonici zopakují ve středu ve vídeňském Konzerthausu a na nějž má příští rok navázat větší turné, to teď vypadá, že Cohen možná načal symfonické období. Všechna čest, že Filharmonie Brno stojí na jeho začátku.