V devadesátých letech udávali zvuk. Hudební formace Ecstasy of Saint Theresa, sdružená kolem Jana P. Muchowa, přinesla do české pop-music britské trendy, které mnohdy předběhly dobu.

Kapela, která naposledy koncertovala před pěti lety, 6. února oslaví 25. výročí vydání prvního EP s názvem Pigment koncertem v Divadle Archa. Půjde též o narozeniny Radia 1.

"Tentokrát s námi nevystoupí Karel Drašnar. A zvukově to nebude tak rockové jako před pěti lety," naráží frontman Muchow na vystoupení na Nové scéně Národního divadla, z něhož vzniklo DVD s názvem 10/10/10. Na něm kromě Drašnarových kláves rezonovaly klasické nástroje, především bicí, s větší intenzitou než pro kapelu charakteristický, jemně pulzující elektronický zvuk.

Extáze, jak se kapele říkalo, po tvrdších začátcích přišla se současným zasněně popovým soundem, Muchow však odmítá, že by byli kapelou jednoho žánru. "Vždy jsme stáli spíše mimo škatulky, například naše deska Watching Black z roku 2006 byla do značné míry nepochopená, protože si ji posluchači neuměli zařadit."

Co v Česku na přelomu tisíciletí znělo jako alternativa, byl ve světě pop, který se nebojí hrát rádia. Muchow poznamenává, že Češi stále potřebují své jistoty a své Michaly Davidy. "Patříme do širšího spektra popu, vážná hudba to není, a všechno ostatní je vlastně pop," říká hudebník, který se dnes věnuje převážně skládání filmové hudby.

"Ať je to reklama, či znělka, jde stále o naplnění vlastní autorské představy. I filmaři mě oslovují na základě předchozí tvorby, nechtějí, abych dělal něco, co nejsem já," popisuje Muchow a dodává, že si dnes mnohdy rád odpočine od produkování a je rád, když může pouze hrát basové linky, jako při spolupráci s kapelou Umakart.

Na únorovém koncertu v Arše bude předskakovat rakovnická skupina Manon Meurt, která o sobě dala výrazně vědět vystoupením před koncertem dublinských My Bloody Valentine. Ti patří k žánru "pochroumaného alternativního rocku" nazývaného shoegaze a ovlivnili v začátcích právě Extázi. Minulost se tak symbolicky propojí se současností.