Cesta z Vídně na jižní Moravu by mohla být do roku 2018 mnohem pohodlnější a rychlejší. Rakousko plánuje prodloužit dálnici A5 z Vídně směrem k Mikulovu až k české hranici. Po pátečním setkání s českým ministrem dopravy Danem Ťokem to podle agentury APA uvedl dolnorakouský hejtman Erwin Pröll.

V současnosti dálnice končí zhruba 30 kilometrů před českou hranicí. Datum dokončení celého projektu závisí podle Rakušanů ale i na tom, jak budou na české straně pokračovat práce na projektu dálnice D52 od Brna na Mikulov.

Rakouská dálnice A5 nyní končí za dolnorakouskou obcí Schrick. Do roku 2017 by mělo podle plánů dojít k jejímu protažení k Poysdorfu. V témže roce by mohly začít stavební práce na dalším úseku sahajícím od Poysdorfu k hraničnímu přechodu Drasenhofen/Mikulov, který by měl být hotov v roce 2018.

Kvůli nízkému provozu na druhém úseku trasy se ale jeho výstavba uskuteční ve dvou krocích.

Nejprve vznikne dvouproudá silnice, která se vyhne obci Drasenhofen, značně jí uleví od dopravy a umožní i zrychlení provozu na trase. Samotný obchvat Drasenhofenu by měl být hotový už na konci roku 2017.

V druhé fázi by se silnice měla rozšířit na čtyřproudou a dosáhnout až k české hranici. Realizace této etapy ale závisí na postupu prací na dálničním projektu D52 na české straně.

Ministr dopravy Dan Ťok po setkání s hejtmanem Pröllem uvedl, že Česko se nyní soustředí hlavně na výstavbu obchvatu Mikulova. Stále ale zbývá vyřešit některé otázky spojené s životním prostředním, uvedl podle APA ministr Ťok.

Zrychlit by Rakušané chtěli také železniční spojení mezi Vídní a Českými Budějovicemi. Na trase z rakouské metropole do Gmündu a Českých Velenic bude podle Prölla nutné provést ke snížení celkové doby dojezdu pod dvě hodiny asi tři drážní úpravy.

Zájem má spolková země Dolní Rakousko také na výstavbě rychlejší komunikace mezi Českými Velenicemi a Českými Budějovicemi. "Českou stranu se o tom ještě musíme snažit přesvědčit," uvedl Pröll. Rakušanům by to podle hejtmana mohlo přinést výhody například v lepší dostupnosti letiště v Českých Budějovicích, které bude mít podle Prölla v budoucnu "velký význam".