Když v květnu roku 1929 zasedlo kolem 250 hostů k večeři u příležitosti prvního udílení Oscarů v květinovém sále kalifornského hotelu Roosevelt, byly sošky dopředu rozdány.

Už tehdy některé filmy padly za oběť nespravedlnosti, jeden z prvních mluvených snímků Jazzový zpěvák nemohl soutěžit, neboť podle akademiků zvukoví "nováčci" nemají soupeřit s němými snímky. A tak se historicky prvním i posledním němým držitelem Oscara stalo válečné drama Wings.

V době, kdy je z Oscarů největší americká televizní událost v oblasti zábavy, kterou bude tuto neděli − jako každoročně − sledovat kolem 40 milionů Američanů a jejíž náklady přesahují částku 25 milionů dolarů, však panují mnohé staré pořádky.

Válečné filmy stále patří k ideálním kandidátům na sošku za nejlepší film a hvězda Jazzového zpěváka Al Johnson, komik vystupující s černým make-upem, má i dnes spoustu protějšků. Jen jejich pleť tmavne sofistikovaněji.

Letos už druhý rok v řadě chybí v nominacích herci a herečky jiné než bílé barvy pleti. Nelze vinit jen vkus akademiků, většinou postarších bílých mužů. Příčinou je také celkové rozložení sil v Hollywoodu, kde do etnických rolí i dnes bývají obsazováni bílí herci, zatímco černoši či příslušníci jiné menšiny často hrají stereotypní postavy. Z celkem 20 mužských nominací pro černošské herce v historii zahrnovalo 13 rolí pobyt ve vězení a 15 násilné či kriminální chování.

Kromě hereckých kategorií chybí v historických tabulkách také oscarové nominace žen různých filmových profesí. S výjimkou kostýmů či střihu, kde bylo navrženo na Oscara 70 žen z celkových 523 nominací. Pouze čtyři ženy v dějinách byly nominovány za režii. A jediná vítězka Kathryn Bigelowová příznačně točí filmy "pro chlapy". Oscara dostala v roce 2009 za drsné válečné drama z Iráku Smrt čeká všude.

Milionové sošky

◼ 1,8 milionu dolarů stojí pronájem dvou tisíc limuzín potřebných pro příjezd účastníků oscarového večera. 

◼ 130 milionů dolarů je každoroční odhadovaný zisk města Los Angeles a okolí díky Oscarům. 

◼ 18,1 milionu dolarů získá v průměru na bonusech vítěz kategorie nejlepší film. 

◼ 1,7 milionu dolarů stojí půlminutový reklamní spot odvysílaný během oscarového přenosu.

Odvrácenou stranu oscarových večírků lze spatřit i nahlédnutím do sponzorských balíčků pro neúspěšné nominované. Hodnota každého z nich se letos zastavila na rekordní částce 200 tisíc dolarů. Dostanou je však pouze nominovaní v hlavních hereckých a režijních kategoriích, slovy sponzorů ti, "kteří mají vše, co si lze koupit penězi, ale stále si dokážou užít prostou radost z dárku".

K "prostým radostem" některých žen vedle pěší túry po Japonsku v hodnotě 45 tisíc dolarů či neomezené roční výpůjčky vozů Audi bude patřit i kosmetická procedura nazvaná Upírský zvedač poprsí za 1900 dolarů. Zjevně nezbytná výbava úspěšné herečky.

Změnou k lepšímu však je to, že se mezi nominovanými "nejlepšími filmy" letos objevily tituly se silnými ženskými postavami, které v uplynulé dekádě z nominací takřka vymizely. Dramata Room a Brooklyn i akční sci-fi Šílený Max: Zběsilá cesta rozhodně nevyužívají své hrdinky jen jako dekorace s "upírsky" dokonalým poprsím.

Oscary přinášejí prestiž i nezanedbatelné zisky a za kampaně ovlivňující akademiky se ročně utratí odhadem 100 milionů dolarů. Vedle toho je pro získání sošky dobré trpět.

Od 80. let, kdy Robert De Niro přibral kvůli roli ve filmu Zuřící býk přes 25 kilo, se extrémní herecké výkony stávají normou. Daniel Day-Lewis pobýval při natáčení filmu Moje levá noha neustále v kolečkovém křesle, Tom Hanks nabral a zase shodil kvůli Trosečníkovi 20 kilogramů, Charlize Theronová přibrala, vyholila si obočí a nosila zubní protézu kvůli filmu Zrůda.

Do seznamu se řadí i letošní herecký favorit Leonardo DiCaprio a marketing kolem jeho filmu Revenant Zmrtvýchvstání stojí na utrpení celého štábu. Také další tituly se odehrávají v nehostinných prostředích, na fiktivní poušti budoucnosti v Šíleném Maxovi či na pláních rudé planety v Marťanovi.

Ať už si v noci na pondělí odnese Oscary kdokoli, výzva do budoucna by mohla znít: existují i všední role a obyčejnější filmy. Afroameričtí herci nemusí hrát vězně a násilníky, jejich bílí kolegové zase postavy na pokraji smrti a nominace nemusejí patřit jen epickým lekcím z temných koutů dějin. Filmy Marťan či Šílený Max potvrzují, že mezi nominovanými je v posledních letech prostor pro energické žánrové trháky. Teď ještě trochu místa pro běžný život.