Za streamování hudby lidé ve Spojených státech vloni poprvé zaplatili víc než za nahrávky na nosičích CD a LP.

Uvedla to Asociace amerického nahrávacího průmyslu, podle níž streamovací služby vloni utržily 2,41 miliardy dolarů. Meziročně jde o nárůst přes 50 procent.

Na tom se podepsalo zejména to, že již existujícím službám typu Spotify rostl počet předplatitelů. Kromě toho začaly fungovat konkurenční platformy Apple Music nebo Tidal.

Na americkém – tedy největším světovém – trhu s hudbou má nyní streamování podíl 34,3 procenta. Vyhledává ho tak o něco málo víc uživatelů než těch, kteří si hudbu kupují v digitálních formátech, což vloni bylo 34 procent. Tržby z digitálních downloadů činily 2,3 miliardy.

Celkový objem trhu s hudbou vloni v USA stoupl o 0,9 procenta na 7,016 miliardy dolarů. Číslo není vyšší proto, že se neustále snižuje zájem o hudební CD. Těch se vloni prodalo za 2 miliardy dolarů, tedy o 17 procent méně než v roce 2014.

Téměř o třetinu v minulém roce vzrostly prodeje vinylů – na celkových 416 milionů dolarů.

Přestože majitelé gramofonů jsou pořád menšinovou skupinou, LP už vloni generovaly čtvrtinu toho co prodeje CD. Vrátily se tak na úroveň z roku 1988, těsně před masovým rozšířením hudby na CD.

Z prodeje vinylů měl vloni hudební trh rovněž víc, než kolik do průmyslu od inzerentů přivedly streamovací služby, jež uživatelům nabízí účet zdarma.

Právě tyto praktiky ve své zprávě kritizuje Asociace amerického nahrávacího průmyslu, aniž by ovšem konkrétně jmenovala. Asociace pouze obecně odsuzuje postupy "technologických obrů, kteří se obohacují na úrok těch, kdo hudbu sami vytváří", jak stojí ve zprávě.

Podle agentury AFP jde o narážku na YouTube a tu část Spotify, kdy uživatelé neplatí předplatné, nýbrž hudbu poslouchají zdarma výměnou za to, že jim program do vysílání zařazuje reklamy. Peníze od inzerentů si ale Spotify nechává, místo aby je posílalo interpretům či autorům hudby.

Prezident asociace Cary Sherman tvrdí, že podobné služby by měly změnit svůj přístup a začít adekvátně platit interpretům a autorům hudby, místo aby si podobnou reklamou pouze samy zvyšovaly výdělek.

Stejně tak Sherman kritizuje americké zákony, podle nichž rozhlasové stanice nemusí platit přímo umělcům.

Agentura AFP připomíná, že streamování je obecně na vzestupu i v jiných částech světa. Daří se mu zejména v severských zemích, zatímco druhý a třetí největší trh na světě, tedy Japonsko a Německo, stále prodávají nejvíc CD.

Spotify, které je největší streamovací službou na světě, v pondělí oznámilo, že v 58 zemích světa už má přes 30 milionů platících předplatitelů.