Téměř všechny velké firmy se chystají letos prezentovat své novinky na veletrhu CeMat. Většinou půjde o produkty, které mají našlápnuto do oblasti robotizace a automatizace.

„Na vývoji trhu a větší poptávce je vidět, že trh oživuje. I díky nedostatku pracovních sil firmy optimalizují své intralogistické procesy a čím dál více přemýšlí o investicích do automatizace,“ uvedl Karel Laube, obchodní ředitel společnosti SSI Schäfer.

Na druhou stranu některé hlasy jsou zdrženlivější a vidí nástup automatizace střízlivěji. „Můj osobní názor je, že je to spíše výhled do budoucna, protože je zde spousta bezpečnostních faktorů. Je zde také otázka nákladovosti. Navíc taková řešení spočívají nejen v nákupu vlastního zařízení, ale i kompletní změny layoutu dané výroby,“ uvedl ředitel společnosti Hyster CZ Jiří Mlynář.

Velcí hráči v oblasti manipulační techniky se stále více pouštějí i do komplexních projektů, které zahrnují také dodávky regálových nebo dopravníkových systémů, řídicího softwaru a propojení všech těchto částí v jeden fungující intralogistický celek. „Aktuálním trendem trhu je jednoznačně komplexní řešení interní logistiky, systémová integrace, postupné zvyšování automatizace a s tím související nasazení robotických vozíků,“ uvedl Jindřich Kotyza, jednatel Linde MH.

Šéf české pobočky Jungheinrichu, Vratislav Přibyl, považuje z pohledu vývoje za klíčový pojem komunikaci zařízení: „Nejen vyspělých systémových komplexů, ale i běžné sériové techniky, která může a bude automaticky poskytovat řadu informací, které se v tomto konceptu dají dobře využívat například pro optimalizaci nasazení a nákladů.“

Dodavatelé skladového vybavení rovněž reagují na rychlý nárůst on-line obchodu. „Pro e-shopy je typický především rychlý vývoj a požadavky zákazníků na rychlost dodávky. Pro mě osobně bude zajímavé sledovat především vývoj v oblasti potravinových e-shopů, který bude hodně zajímavý a velmi dynamický,“ myslí si Michal Beneš, šéf českého zastoupení společnosti BITO.

Co se týče pohonu, pokračuje přechod ze spalovacích motorů na elektrickou trakci. Dodavatelé také stále rozšiřují svá portfolia vozíků s li-ion baterií. Pokračuje i rozvoj využívání pohonu na CNG, i když v loňském roce i v souvislosti s nízkými cenami běžných paliv bylo o této technologii slyšet méně než předloni.

 

Anketa

Otázky:
1. Jak se vám vydařil loňský rok?
2. Jaké máte plány pro letošek?
3. Jaké jsou trendy na trhu skladového vybavení?


Karel Laube, obchodní ředitel, SSI Schäfer ČR

Ing Karel Laube

1. Minulý rok dopadl pro společnost SSI Schäfer velice dobře. Povedlo se úspěšně uvést na trh nový, respektive inovovaný výrobek skladové věže LogiMAT, pro níž byla dokončena i výstavba nové výrobní haly v závodě v Hranicích na Moravě. Synergie prodaných regálových systémů a následné dodávky přepravních obalů pomohly ke zdvojnásobení obratu v tomto segmentu. Povedlo se získat několik velmi zajímavých projektů v Mostě, Ostravě a Bratislavě. Za zmínku stojí realizace pro společnost Mölnlycke Health Care. Po roční analýze procesů a požadavků byl původní projekt zoptimalizován tak, že se prozatím realizovala jen část investice odpovídající aktuálním potřebám výroby s možností dalšího rozšíření. Toho bylo docíleno využitím kombinace systémových řešení, např. nasazením, v ČR ojedinělým, Schäfer Carousel Systémem. Na vývoji trhu a větší poptávce je vidět, že trh oživuje. I díky nedostatku pracovních sil firmy optimalizují své intralogistické procesy a čím dál více přemýšlí o investicích do automatizace.

2. Produktové novinky a odhalení nové strategie SSI Schäfer proběhne na veletrhu CeMAT v Hannoveru. Uvidíte zde všechna řešení, která vyvíjíme i společně se svými zákazníky, na základě jejich potřeb a požadavků. Nechte se překvapit a přijďte se podívat.

3. S trendem konceptu Průmyslu 4.0 a s nedostatkem pracovních sil na trhu počítáme, a proto vynakládáme nemalé prostředky do vývoje svých vlastních výrobků a služeb. To je možné vidět na komplexním produktovém portfoliu výrobků a služeb, které nabízí systémová řešení pro manuální, polo- až plně automatizované skladování drobných i (nad)rozměrných dílů. Doplněné o vlastní WMS software pro řízení intralogistických procesů.

 

Jindřich Kotyza, jednatel, Linde MH v ČR

Reprofoto - Jan Kroupa

1. V loňském roce firma představila kromě jiného unikátní řešení robotických vozíků, na které v únoru 2016 navázala představením dalších typů, takže nyní jsou k dispozici již robotické elektrické tahače, nízkozdvižné paletové vozíky a stohovací protizátěžové vozíky. Trendem trhu jsou právě řešení směřující k plné automatizaci manipulace. Naše robotické vozíky Linde mají velkou výhodu v tom, že na rozdíl od jiných nejsou řízeny žádným indukčním vedením v podlaze, ale jsou vybaveny takzvaným LIDARem, což je unikátní zařízení na bázi laserového radaru, které celý skladový prostor před provozem podrobně naskenuje a dle vstupních údajů pak do své paměti zanese důležité pozice ve skladu. Zákazník pak již nemusí ve svém skladu či provozu provádět žádné konstrukční změny nebo instalovat speciální zařízení. Cenová úroveň tohoto řešení pak odpovídá velkosériové produkci a pohybuje se v rozumných relacích.
Naše pobočka v České republice dodává také úsporné čelní protizátěžové vozíky poháněné zemním plynem. Je běžné, že našim zákazníkům dodáváme komplexní řešení, tedy včetně plnicí stanice. CNG technologii sami používáme pro provoz našich služebních vozů, které právě v těchto dnech najely dohromady již přes tři miliony kilometrů. Toto řešení je stále aktuální i přes nižší ceny nafty v posledním roce, protože ceny CNG z vlastní plnicí stanice jsou o hodně nižší, než na veřejných čerpacích stanicích.
Co se našich projektů týče, mezi ty nejzajímavější, realizované v roce 2015 patří nepochybně dodávka manipulační techniky a regálových řešení pro nové distribuční centrum e-shopu Mall.cz. Nové skladové prostory o rozloze 30 000 metrů čtverečních jsme vybavili regálovými systémy a manipulační technikou. V roce 2015 pro nás bylo velmi důležité i otevření naší nové pobočky v Plzni.

2. Určitě navážeme na naši aktuální strategii a budeme dále posilovat naši roli komplexního dodavatele skladových řešení v oblasti dodávek manipulační techniky spolu s regálovými systémy. Věnujeme komplexním řešením velkou pozornost a v návaznosti na tuto problematiku bylo vytvořeno i speciální oddělení nazvané příhodně Linde řešení, kde se naši specialisté věnují ideálním spojením zajišťujícím optimální využití prostoru a efektivní tok zboží ve skladu. Věnovat se budeme i realizacím úsporných a k životnímu prostředí přátelských projektů, jakými jsou například dodávky elektrických vozíků a vozíků na CNG.
V letošním roce Linde MH také otevřela nové regionální distribuční centrum v Brně, a čeká nás i řada zajímavých akcí. Z těch nejvýznamnějších bych uvedl například květnový veletrh World Of Material Handling ve Frankfurt nad Mohanem, kde představíme novinky a trendy z oblasti interní logistiky. Tradičně zajímavou akcí budou i Dny pro bezpečnost a efektivitu v Praze a Ostravě, kde uvedeme inovace a tipy pro bezpečnější provoz manipulační techniky, a opomenout nesmím samozřejmě ani další ročník populárního Ještěrka Cupu, který se letos v září uskuteční již podeváté.

3. Aktuálním trendem trhu je jednoznačně komplexní řešení interní logistiky, systémová integrace, postupné zvyšování automatizace a s tím související nasazení robotických vozíků, které se v souladu s vizí Industry 4.0 pohybují zcela autonomně.
Vize, že by se v budoucnu stroje mohly z velké části samostatně organizovat a vzájemně mezi sebou komunikovat, začíná mít zřetelné obrysy. Příkladem je nedávné otevření závodu KION Group v Ostrově u Stříbra, kde se vyrábí retraky značky Linde a kde byla nová produkční hala vybavena digitálně propojenými systémy, které vytvořily tzv. chytrou továrnu. Právě tomuto tématu – nejnovějšímu technologickému vývoji, inovacím a trendům – se bude věnovat květnový veletrh manipulační techniky World Of Material Handling.

 

Jiří Janouš, jednatel a majitel, J. A. Clean

JanouL JiL TM A JA Clean

1. Rok 2014 můžeme hodnotit veskrze pozitivně. Růst společnosti překonal naše plány a nadále na trhu potvrzujeme postavení lídra v oblasti podlahového značení. Těší nás výrazně větší zájem zákazníků z regionu Moravy. V roce 2015 jsme se účastnili konferencí pro bezpečnostní techniky z celé České republiky, kde si naší prezentaci vyslechlo přes tisíc osob. Na druhou stranu, v oblasti revitalizace podlah epoxidovými stěrkami bychom si dokázali představit výraznější progres. Zákazníci si nás spojují s naší hlavní činností (značením) a jejich vnímání našich dalších služeb je poněkud v pozadí. Na tomto bude naše obchodní oddělení výrazně pracovat. Vnímáme trend posledních let, kterým je jednoznačně přechod na značení provozů dodavatelskou formou. Výrazně ubývá společností, které si tyto činnosti zajišťují vlastními zaměstnanci, přestože stále existují.

2. Letošní rok budeme investovat ještě více do marketingu, reklamy a dalších podpůrných akcí, které přispívají k informovanosti kompetentních osob. Dalším úkolem je postupná robotizace některých činností, kdy bychom rádi zvýšili produktivitu našich realizačních týmů. Tento proces je samozřejmě trvalý a naším úkolem je přinášet tyto novinky na český i slovenský trh. Rádi bychom naplňovali jeden citát Steva Jobse, který zní „Zákazníci neví co chtějí, dokud jim to neukážeme“. Každou společnost ale tvoří hlavně lidé, budeme tedy také investovat do budování stále kvalitnějšího pracovního týmu.

3. Jak jsem zmínil v předchozí odpovědi, konceptu Průmysl 4.0 se dotkneme důrazem na postupnou robotizaci. Vždy platilo a platit bude, že zákazníky zajímá rychlost, kvalita a cena. Naší snahou musí být nacházet pro zákazníky vždy optimální řešení. Naše partnery nezajímají detaily a naše postupné dílčí kroky, ale primárně konečný výsledek. Těšíme se zkrátka na nové výzvy.

 

Michal Beneš, jednatel, BITO skladovací technika CZ

Michal BeneL 1

1. Rok 2015 pro nás byl rokem úspěšným a opět se nesl ve znamení dynamického rozvoje firmy. Nutno říci, že je to především díky práci celého týmu a našim zákazníkům. A za to se sluší poděkovat. Definitivně jsme potvrdili výsledky roku 2014 a zařadili se tak mezi Top 5 regálových firem na trhu v ČR. Na tuzemském výsledku se největší měrou podílely zakázky od společností Lidl, Alza.cz, Plzeňský Prazdroj a Varroc. Celkově se nám podařilo dosáhnout obratu více než 148 milionů korun. Úspěšně se rozvíjí i naše poprodejní aktivity na trhu, kde jsme zaznamenali výrazný nárůst. Vývoj roku 2015 nám dovolil i rozšíření našeho týmu, od kterého si slibujeme zlepšení a další rozvoj služeb pro naše zákazníky. Vzhledem k celkovému růstu trhu a ekonomiky to musel být rok, který byl úspěšný pro všechny a je to dobře.

2. Na veletrhu LogiMAT jsme představili celu řadu novinek. Především se jedná o nové BITOboxy. První je supertichý XL Motion určený především pro použití na automatických dopravnících. Dalším zásadní produktem je nový skládací BITObox EQ (ergonomie&inteligence), který už posbríral celou řadu ocenění za obal roku jak v ČR, tak v Evropě. Asi nejzajímavější novinkou je BITO Leo. AGV, které je určeno pro přepravu boxů mezi jednotlivými pracovišti. Přesto, že se jedná o automatizaci, hlavní výhodnou bude nízká cena a snadná obsluha. Domnívám se, že BITO Leo bylo hlavní hvězdou naší expozice na LogiMATu. Ve druhé polovině roku se naší zákazníci dočkají nových stránek a také e-shopu.

3. Trendem pro budoucnost je vyšší hustota skladování a automatizace. Samozřejmě také komplexní služby, poradenství a vlastní vývoj a výzkum. Základem je především komplexní analýza. V průmyslovém odvětví je rostoucí oblastí automotive a e-commerce. Pro e-shopy je typický především rychlý vývoj a požadavky zákazníků na rychlost dodávky. Musíme umět pružně reagovat na požadavky zákazníka, například v průběhu stavby. Velmi častým typem využívaným v oblasti e-commerce jsou plošiny (efektivní využití plochy skladu), spádové regály, policové regály a především dopravníky. Je dobré si uvědomit, že tempo ročního růstu v tomto segmentu je více než 20 procent. Pro mě osobně bude zajímavé sledovat především vývoj v oblasti potravinových e-shopů, který bude hodně zajímavý a velmi dynamický. Co se týče Průmyslu 4.0, jsem příznivec digitalizace a automatizace, ale myslím, že bychom neměli zapomínat, že máme také obyčejný selský rozum, cit a lidskost.

 

Petr Malý, jednatel, Proman

MalA

1. Minulý rok byl po krizových letech nejlepší vzhledem k dosaženému prodeji i zisku. Totéž platí o našich největších zahraničních pobočkách, tj. Slovensko a Rumunsko. V letošním roce očekáváme mírný růst průmyslové výroby. Růst lze očekávat v oblasti IT, kovozpracujícím průmyslu a automotive, ale v oblasti strojírenství a logistiky očekáváme spíše stagnaci. Daří se nám udržet klienty, se kterými pracujeme dlouhodobě, získali jsme i řadu nových, ale též jsme některé projekty ztratili. Sledujeme trh a snažíme se náš podíl na trhu mírně zlepšovat.

2. V letošním roce chceme pokračovat v našem nastoleném trendu od začátku firmy, který prezentuje náš slogan „Řešení pro Vás, Proman“. To znamená dlouhodobou práci se stávajícími zákazníky, současně pracujeme na intenzivním získávání nových zákazníků, posílení servisních služeb a analýze zpětné vazby od zákazníků, což vede k rozšíření služeb a novým řešením. Výrobkové portfolio budeme udržovat a mírně inovovat, nejvíce se zaměříme na oblast spádových regálů pro palety i bedničky.

3. Na trhu skladové techniky resp. regálových systému se pohybuji již řadu let. Stále ale platí, že zákazník, který chce skladovat, sleduje rentabilitu a návratnost vložených prostředků ve vazbě na velikosti skladové plochy. Takže zvažuje kombinace regálů s různými typy vozíků s různými šířkami uliček, což ovlivňuje celkový skladovací prostor. Optimalizace skladových prostor je především u mrazíren a chladíren, kde se s oblibou používají pojízdné nebo spádové regály. Ale využití skladových prostor je důležité pro rozhodování o systému skladování. Oblíbené jsou i ocelové vícepatrové plošiny. Dále jsou to páternostery vhodné pro skladování drobných dílů na malé ploše. Správná aplikace použití regálových systémů a manipulační techniky má zásadní vliv na bezproblémový a bezpečný provoz. 

Podobně je to i s automatizací. Její stupeň záleží na řadě faktorů, kde nejdůležitější je skladba sortimentu a obrátka skladových zásob. Stále zde máme levnější pracovní sílu než v západní Evropě, proto rozhodování o stupni automatizace ve firmách záleží na perspektivě firem do budoucna společně s vloženými finančními prostředky.

 

Vratislav Přibyl, ředitel, Jungheinrich (ČR)

m vrata logistika OK 2012

1. Začínáme si zvykat na dvouciferný nárůst trhu, rosteme s trhem a v některých segmentech i trochu rychleji. Měli jsme velký počet úspěšných projektů, za nejdůležitější však považuji první automatizovaný sklad pro firmu Model Opava, a úspěch ve výběrovém řízení pro Škoda Auto.

2. Na letošním veletrhu CeMAT představíme řadu nových produktů zejména z oblasti automatizace, například automatizovaný tahač, nový Man-UP vozík EKX, nový WMS software. Pravidelné obnovy se dočkají některé ručně vedené vozíky. Největší novinkou je akvizice firmy MIAS, výrobce automatizační skladové techniky.

3. Klíčovým slovem je komunikace zařízení. Nejen vyspělých systémových komplexů, ale i běžné sériové techniky, jež může a bude automaticky poskytovat řadu informací, které se v tomto konceptu dají dobře využívat například pro optimalizaci nasazení a nákladů. Každý výrobce dnes v tomto smyslu vyvíjí nějaké systémy a každý výrobce je zatím tají, nejsme v tomto ohledu výjimkou.

 

Karel Šprojcar, obchodní ředitel a prokurista, Still ČR

Karel L projcar obchodnA L TM editel a prokurista spoleATnosti STILL ASR

1. V roce 2015 se nám podařilo dosáhnout velmi dobrých výsledků nejen v oblasti prodeje manipulační techniky, ale prakticky ve všech oblastech naší činnosti. Zvýšili jsme tržní podíl zhruba o čtvrtinu a zaznamenali jsme rekordní tržby, a to především díky vysoké poptávce po elektrických vysokozdvižných vozících. Kromě toho jsme realizovali řadu významných projektů ucelených intralogistických řešení.
Inovace a zlepšení zaznamenaly v tomto roce i ostatní segmenty naší činnosti. Celý servisní úsek prošel rozsáhlou rekonstrukcí, například naši servisní dispečeři denně vyřizují požadavky našich zákazníků v novém moderním ergonomickém pracovním prostředí, máme novou moderní lakovnu. Kromě toho jsme na podzim obhájili recertifikaci dvou stávajících norem ISO 9001 a EMS 14001 a zároveň jsme splnili všechny certifikační požadavky na dvě nové normy - společenskou zodpovědnost a bezpečnost informací.

2. V letošním roce představíme několik zásadních novinek . Začátkem března jsme na veletrhu LogiMAT v německém Stuttgartu představili vysokozdvižný vozík iGo neo CX 20, což je robotický intuitivní stroj, který při vychystávání následuje svou obsluhu. Jedná se o interaktivní souhru člověka a stroje díky autonomii.
Další novinky představíme na veletrhu CeMAT, který se koná na přelomu května a června v Hannoveru. Bude se jednat především o facelift dieselového vozíku RX 70, dále představíme nejprodávanější vozík RX 20 s lithium-iontovou baterií nebo loňského vítěze IFOY Award, osmitunový vozík RX 60-80. Kromě toho chceme naše zákazníky seznámit s novinkami v oblasti chytrých řešení a propojení v intralogistice dle požadavků Průmyslu 4.0.

3. Hlavním pokračujícím trendem bude určitě poskytovat zákazníkům komplexní intralogistická řešení, tedy řešení optimalizace materiálových toků včetně dodávky manipulační techniky, regálových systémů, softwaru a ostatního vybavení, samozřejmě včetně projektového vedení - jinými slovy komplexní dodávka „z jedné ruky“. S tím souvisí čím dál větší zájem o poloautomatizace či celkové automatizace strojů a provozů.
Chtěl bych také zdůraznit stále vzrůstající trend využití elektrických pohonů v manipulační technice. V současnosti jsou elektrické vysokozdvižné vozíky již dostatečně silné k tomu, aby bez problémů nahradily vysokozdvižné vozíky se spalovacím motorem i v náročných nasazeních prakticky ve všech oborech našeho průmyslu.


Tomáš Jerie, obchodní ředitel, Toyota Material Handling CZ

TomA L Jerie obchodnA L TM editel

1. Právě skončený finanční rok (skončil 31. 3. 2016) můžeme hodnotit velmi pozitivně. Podařilo se nám prodat historicky nejvyšší počet nových vozíků s pohonem (meziroční nárůst o 30 %), nejvyšší počet ručních paletových vozíků (+25 % oproti loňskému roku) a dosáhli jsme největšího obratu v historii Toyoty v ČR. Spokojeni jsme i s mírou profitability a podílem na trhu, který se nyní pohybuje nad 22 %. Jsem rád, že se nám podařilo růst rychleji než celkovému trhu v ČR.

Je vidět, že v rámci české ekonomiky panuje velmi pozitivní atmosféra, společnosti se nebojí investovat do rozšiřování svých provozů. Vnímáme to i z pohledu produktového mixu a vývoje jednotlivých segmentů. Rostli jsme ve všech skupinách, u ručně vedených i v tzv. riders (stojící nebo sedící obsluha), u čelních vozíků elektrických i se spalovacím motorem. Růst se netýkal jen vozíků, ale šel napříč všemi útvary. Velký úspěch jsme zaznamenali také u krátkodobého pronájmu, kde jsme nakoupili přes sto nových vozíků.

Zákazníci se také ve stále větším počtu případů mnohem detailněji zabývají tím, jakým způsobem, kdy a s jakými náklady je jejich manipulační technika přesně využívána a jak efektivně pracuje její obsluha. Svědčí o tom výrazný nárůst instalací Toyota I_Site, systému správy a řízení flotily. Počet instalací vzrostl za poslední rok asi o 40 procent. Nyní sledujeme výkon více než 1 500 vozíků a více než 9 300 řidičů.
Pro uživatele našich služeb a produktů je klíčová hlavně spolehlivost servisu - zprovozníme vozík při prvním servisním zásahu v 95,5 procentech případů, což je nejlepší výsledek v rámci Toyoty v Evropě - a rychlá reakční doba. Přes 60 procent servisních zákroků zajistíme do 8 hodin od obdržení objednávky. Tento rok prokázal i životaschopnost dealerské sítě a potvrdil dobrý odhad při minulém rozhodování. Prodeje přes dealerský kanál rostly o více jak 150 procent a velký potenciál zde cítíme i do budoucna.

2. Čekají nás dvě klíčové akce. Jednou z nich je na přelomu května a června největší evropský veletrh CeMAT v Hannoveru, kde budeme demonstrovat nové možnosti a nové produkty vycházející z technologií, které Toyota vnímá jako klíčové. Ale ani zde nepůjde jen o vozíky samotné, ale spíše o to, jaké nové technologie používají a jak se budou schopni zapojit do automatizovaného dodavatelského řetězce. Můžete také očekávat zajímavé posuny v oblasti nových pohonů (např. u li-ion pohonu), automatizace nebo systémů řízení a kontroly flotily manipulační techniky a její obsluhy. Druhou událostí bude již 9. ročník Toyota Demo Days (12.-13. října). I zde máme opět stejný náročný cíl. Připravit zajímavý program pro velkou skupinu účastníků (naposledy přes 800) a přesvědčit je, že jsme společnost, která vnímá jejich potřeby, která je inovativní a která má ambice a schopnosti jejich požadavky vyřešit.

3. Trh manipulační techniky kopíroval růstový trend z minulých dvou let, přičemž v posledním roce rostl relativně velmi silně, podle našich odhadů kolem 12 procent. Důležité je, že za růstem trhu nebyla pouze obměna starších vozíků, ale že spousta nových objednávek vznikla díky novým investicím a rozšiřováním provozů u velkých společností, které na českém trhu fungují již delší dobu. 

Základem pro štíhlou výrobu je Toyota Production System, jehož myšlenky transformujeme a přidáváme štíhlou logistiku. Odráží se to například v novém myšlení v rámci T-Motion, kde se zaměřujeme na vylepšené způsoby zásobování a přepravy jednotlivých položek pomocí tažných souprav. V kontextu logistiky a manipulační techniky vnímáme koncepci Průmysl 4.0 jako využití digitalizace, účinného softwaru a automatizace pro zajištění vyšší bezpečnosti, rychlosti, přesnosti a produktivity manipulace a skladování.

 

Vít Kareš, jednatel, Hörmann ČR

Ing VA t KareL HA rmann

1. Rok 2015 hodnotím z pohledu společnosti Hörmann ČR velmi pozitivně, od jarních měsíců 2015 došlo k významnému zvýšení zájmu o naše výrobky, toto oživení pokračovalo po celý rok 2015, což vedlo ke zvýšení prodeje o 17 procent na celkových 607 milionů korun. Je to druhý nejlepší prodejní výsledek v historii firmy v ČR.

2. Co se týče roku 2016, předpokládáme překonání výsledku rekordního roku 2008 a dosažení prodeje cca ve výši 650 milionů korun. Produktové novinky v segmentu vratové techniky budou prezentovány na mnichovském veletrhu v lednu 2017. Největší novinkou pro letošní rok je rozšíření sortimentu o interiérové dřevěné dveře německého výrobce Huga, který v roce 2014 přešel do koncernu Hörmann.

3. Koncept Průmysl 4.0. je velkým tématem pro výrobní závody Hörmann v SRN, kde se pro nové technologické linky využívá plně digitalizovaných konceptů, příkladem je nová výrobní linka na domovní dveře v závodě Brandis, nová výrobní linka na ocelové protipožární dveře OD v závodě Freisen a v neposlední řadě nová digitální výrobní linka na rychloběžná vrata v závodě Lüdenscheidt. Ve skladovém hospodářství vidíme zásadní trend ve zvyšování tepelně-izolačních vlastností všech použitých materiálů, včetně segmentu tzv. výplní stavebních otvorů.

Související