Nejednoznačnost současných válečných konfliktů přesvědčivě dokládá filmové drama Boj, které bylo loni nominována na Oscara a nyní přichází do českých kin. Režisér Tobias Lindholm použil ryze osobní příběh dánského velitele vojenské jednotky operující v Afghánistánu a záměrně se vyhýbá jakýmkoliv etickým soudům i hodnotícím, natožpak politicko-ideologickým stanoviskům.

Hlavním aktérem je důstojník, jehož vojáci se během patroly dostanou pod těžkou palbu tálibánců. V extrémně vypjaté a chaotické situaci učiní rozhodnutí, jímž zachrání své muže i sebe. Následně je ale z mise odvolán a po návratu do Kodaně obviněn, že neúmyslně zavinil smrt jedenácti afghánských civilistů.

Podobně jako v severských kriminálních seriálech typu Zločin nebo Most se také ve snímku Boj žánrově atraktivní téma prolíná s hlubším společensko-psychologickým pohledem a zároveň se v něm střídá více prostředí i osobních příběhů.

Ve filmu se navíc mísí několik žánrů: válečný snímek se propojuje s dramatem rodinným a posléze také soudním.

Lindholm, který na sebe upozornil jako spoluscenárista tří dramat svého krajana a kolegy Thomase Vinterberga − Submarino, Hon a Komuna − i jako režisér snímku o somálských pirátech Únos, je sám nevoják a válku zná jako většina diváků jen z televize. Jeho pohled není ani pacifistický, ani politicky korektní.

Režisér se staví do role nestranného pozorovatele, jenž se však empaticky zamýšlí nad otázkou dlouholeté přítomnosti dánských vojáků na zahraničních misích. Nijak je neidealizuje, nenahlíží na ně ale ani jako na barbary. Vnímá je jako lidi, kteří sice nevkusně vtipkují o zastřelených nepřátelích, do jejich situace a smýšlení se však nikdo z civilistů nemůže vžít.

Film se nezabývá traumaty, jimiž mnozí váleční veteráni trpí po návratu domů, jak tomu je třeba v dánském koprodukčním dramatu Bratři, ale otázkami morálky a svědomí. Nezaujatě přitom nahlíží na všechny klíčové účastníky dramatu, z nichž každý má svoji pravdu: obviněný velitel, jeho manželka i nedůvěřivá armádní auditorka.

V centru pozornosti zůstává mravní dilema otce tří dětí, na něhož manželka naléhá, aby v zájmu rodiny, jež zjevně strádala jeho nepřítomností, zalhal a neskončil ve vězení.

Podobně sporných rozkazů bylo během válek v novodobé historii vydáno jistě bezpočet, ale za jiných okolností. V soudobých konfliktech nejsou nepřátelské strany tak jasně definovány a bojové akce jsou moderními technologiemi zachyceny v přímém přenosu. Právě rádiová komunikace mezi vojáky a záznamy z kamer na jejich helmách se stávají klíčovými důkazy obžaloby.

Film

Boj
Režie: Tobias Lindholm
Distribuce v ČR: KVIFF Distribution, premiéra: 28. dubna

Snímek Boj zaujme propracovanou psychologií hlavních postav a civilními hereckými výkony − vedle Piloua Asbæka, jenž ztělesnil velitele, podává vynikající výkon i Tuva Novotny v roli jeho manželky urputně hájící zájmy své rodiny. A stejně tak film udiví autentickou atmosférou válečných scén.

K jejich věrohodnosti přispívá skutečnost, že režisér − kromě několika málo herců − do filmu zapojil profesionální dánské vojáky, ale rovněž afghánské uprchlíky, a dokonce také bývalého bojovníka Tálibánu.

Úsporné, přitom však intenzivní a znepokojivé drama se vyhýbá všem patriotickým i heroickým klišé hollywoodských válečných filmů. Rozostřuje hranice mezi odpovědností a vinou a vystihuje přitom krutě prostou podstatu jakéhokoliv ozbrojeného konfliktu − aby někdo mohl žít, musí někdo jiný zemřít.