Když ho nazvete jedním z průkopníků internetu v Česku, rozpačitě se usměje. Jako by to považoval za nepatřičné. Vždyť jde o dobu, kdy mu bylo jen něco přes dvacet. Ale když začnete mluvit o internetu věcí, hned pochopíte, že je to téma, které ho velmi baví. Patrick Zandl (41) rozjíždí firmu Energomonitor, která pomůže ohlídat spotřebu energie v domácnosti. A možná vás i naučí šetřit.

Povídali jsme si shodou okolností ve čtvrtek minulý týden, kdy česká pobočka firmy T-Mobile slavila dvacet let od svého vzniku. Tehdy ještě jako společnost Radiomobil, nabízející služby pod značkou Paegas. Dvacet let tak slaví i bouřlivý rozvoj mobilní telefonie v Česku, který vstup tohoto operátora na trh odstartoval. Zandl byl − jako zakladatel a první šéfredaktor serveru Mobil.cz − jeho součástí.

HN: Co z těch dvaceti let bylo nejzajímavější?

Asi opravdu úplné začátky. Ten brutální revoluční kvas, kdy se děje spousta věcí. Pak se to usadí. A už jen zjišťuješ, že ten a ten procesor je rychlejší a menší, ale to je všechno. Nadšení a pocit zázraku jsou pryč.

HN: A ty momenty zázraků byly například jaké?

Když jsem seděl na kopci, měl notebook s modemem a stahovala se mi vzduchem pošta. To se mi zdálo neuvěřitelné. A stačilo počkat patnáct dvacet minut a ona se opravdu stáhla.

HN: Co se vám za dvacet let nejvíc povedlo? Že se vám se společníky podařilo vybudovat a následně prodat úspěšný server Mobil.cz?

Mně asi nejvíc pomohlo, že nemám povahu magořit z peněz. Když se mě lidé ptali, co jsem udělal s penězi za Mobil, odpovídal jsem po pravdě, že nevím. Ale on ten rychlý start kariéry nebyl jen pozitivní. Když se člověk dostane na vrchol v pětadvaceti či třiceti, nebo to tak lidé aspoň vnímají, tak ho pak velmi bedlivě pozorují. A do čehokoliv se pustí, tak ostatní chodí kolem a říkají: "Hele, Zandl pěstuje ředkvičky, proč to dělá? To asi bude velkej byznys." A nedojde jim, že si chtěl vypěstovat jen pár ředkviček pro radost.

HN: S někdejšími společníky z Mobilu jste se ale pokusili založit cosi jako český Netflix. To nebylo pěstování ředkviček.

Chtěli jsme vybudovat firmu, která bude půjčovat dévédéčka s filmy a později i streamovat snímky přes internet. Znali jsme plán Netflixu a chtěli jsme na to jít jako oni. Proto jsme otevřeli i kamennou videopůjčovnu a chtěli vybudovat síť dalších.

HN: Proč to nevyšlo?

Netflix tvrdil, že když se stane jedničkou na trhu ve videu, filmová studia se mu už neodváží říct, že nesmí filmy půjčovat digitálně. Což se potvrdilo. My říkali to samé, ale relativně brzy se ukázalo, že i kdybychom byli jednička na českém nebo třeba evropském trhu, studia nám to stejně nepovolí.

HN: Prodělal jste na tom?

Proinvestoval jsem jen čas, finančně to skončilo bez ztráty. Naštěstí se objevil zájemce o firmu, tak jsme ji okamžitě prodali. Byla to ale vynikající zkušenost.

HN: Střídal jste v kariéře dvě polohy, novinářskou a byznysovou. Například jste byl čtyři roky šéfredaktorem internetového magazínu Lupa. Proč tahle rozevlátost?

Vždycky jsem chtěl psát. Na druhou stranu jsem přesvědčený, že nelze dobře psát o tom, co člověk sám neprožije. V podnikání toho lze prožít spoustu. Mě to vždycky načerpalo zkušenostmi. Na druhou stranu mě podnikání začne vyčerpávat, když vyžaduje rutinní nasazení. Na to já nejsem. V tu chvíli odcházím. Ale nejsem schopen dát hned srdce jiné firmě, ani by mi to nepřišlo fér. Proto jsem šel například do Lupy.

HN: Po Lupě přišel zase byznys, energetický. Není to příliš odtažité od všeho, co jste předtím dělal?

Dělal jsem odtažité věci už i předtím, třeba jsem vlastnil sklárnu. Navíc to, co dělám teď, jsou zase technologie. Vlastně ty nejmodernější, které kolem internetu jsou.

HN: Jak jste se k Energomonitoru dostal?

Snažili jsme se s kamarádem dopočítat, zda půjde v jeho hotýlku ušetřit na výdajích za elektřinu a plyn. A ani s našimi třemi vysokými školami nám to nešlo.

Zjistili jsme, že tomu způsobu účtování nerozumíme. Ale říkali jsme si: "To musí být jednoduché, na to se udělá nějaký prográmek v Excelu." Pak se ukázalo, že nevíme, jak do Excelu dostat data, a vyrobili jsme na to takovou krabičku.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se