Do Olomouce za přísných bezpečnostních opatření doputoval obraz Klanění pastýřů od manýristy El Greka. V České republice bude vystaven poprvé, olomouckému Muzeu umění jej zapůjčilo Metropolitní muzeum v New Yorku.

Jde o výměnu za zápůjčku Tizianova obrazu Apollón a Marsyas ze sbírek olomouckého arcibiskupství, jak v pondělí řekl mluvčí muzea Petr Bielesz.

El Grekův obraz bude k vidění od 2. června do 4. září v obnovené expozici Arcidiecézního muzea, které letos slaví deset let od svého otevření.

"Obraz byl transportován za zvýšených bezpečnostních opatření a pod permanentním dohledem kurýrky z Metropolitního muzea. Pod jejím bedlivým dohledem byl také obraz nainstalován na své místo v Arcidiecézním muzeu a nadstandardně zabezpečený," uvedl mluvčí muzea.

Zhruba půldruhého metru vysoký obraz španělského manýristy z let 1605 až 1610 bude veřejnost moci spatřit od 2. června, kdy se po tříměsíční přestávce znovu otevře stálá expozice Arcidiecézního muzea.

Zapůjčení obrazu, který bude ozdobou obnovené expozice, vnímá vedení muzea jako prestiž. "Je to pro nás velká čest a současně potvrzení renomé, protože jsme i jedním z nejvýznamnějších světových muzeí vnímáni jako důvěryhodný a významný partner," uvedl již dříve Michal Soukup, ředitel Muzea umění, pod které Arcidiecézní muzeum spadá.

Arcidiecézní muzeum, které vzniklo jako společný projekt státu a církve s cílem navázat na duchovní a kulturní kořeny olomoucké arcidiecéze, ve své obnovené expozici při příležitosti desátého výročí představí také dosud nevystavené exponáty, například křídla gotického oltáře z Lubiny nebo donedávna neznámou sochu Pašijového Krista barokního sochaře Ondřeje Zahnera.

El Grekův obraz zapůjčilo Metropolitní muzeum v New Yorku výměnou za zápůjčku Tizianova obrazu Apollón a Marsyas ze sbírek olomouckého arcibiskupství.

Do New Yorku se tento obraz stěhoval již v polovině února z kroměřížského zámku. Renesanční malíř Tiziano Vecelli na něm začal pracovat ve svých 65 letech a rozměrné plátno dokončil až v roce své smrti, tedy v 91 letech.

Obraz bývá označován za nejhodnotnější dílo v České republice. Vystavené je od 2. března v Met Breuer, nově otevřené budově newyorského muzea.