O sedm děl více malíře Hieronyma Bosche, než kolik bylo na jaře k vidění v Nizozemsku, nabízí nová přehlídka, kterou uspořádalo madridské Museo del Prado. Začala tento týden a otevřená bude do 11. září.

Jak poznamenal časopis The Art Newspaper, mezi nizozemským muzeem Noordbrabants a španělským Pradem během příprav vznikla značná rivalita. Instituce se navzájem předbíhaly v tom, která k 500. výročí malířova úmrtí připraví ucelenější výstavu.

Nakonec "vyhrál" Madrid, kde je k vidění čtyřiadvacet Boschových maleb – o sedm víc než v Nizozemsku. Nynější výstava v Pradu je tak patrně největší Boschovou přehlídkou, jaká kdy byla uspořádána. Obsahuje tři čtvrtiny malířovy dosud známé tvorby.

Výstavu podle agentury AP slavnostně zahájili španělský král Felipe VI. s manželkou Letizií a bývalou nizozemskou královnou Beatrix.

Každá z výstav se připravovala zvlášť, muzea se však alespoň dovedla natolik koordinovat, aby se přehlídky nepřekrývaly. Díky tomu byl čas některé obrazy z Nizozemska převézt do Španělska už v polovině května.

Španělskému Pradu se podařilo zapůjčit tři obrazy, na které nizozemské muzeum Noordbrabants nedosáhlo – triptych Pokušení svatého Antonína, jenž dorazil z Lisabonu, Korunování trním půjčené z londýnské National Gallery a Fůru sena ze španělského Escorialu.

Tento triptych přitom existuje ve dvou verzích, z nichž Museo del Prado vlastní tu druhou. Na výstavě ale nakonec použilo verzi z Escorialu.

O pravost některých ze čtyřiadvaceti Boschových děl se ovšem stále vedou spory. Jeden takový vyvstal u obrazu Léčení bláznovství, též známého jako Těžba kamene šílenství. Ten má ve sbírkách právě muzeum Prado.

Když si o zápůjčku tohoto obrazu požádalo Nizozemsko, ve smlouvě stálo, že jej vystaví jako Boschovo dílo. Později ale nizozemští kurátoři řekli, že na popisce jako autora uvedou Boschovu dílnu nebo jeho žáky. Španěly toto rozhodnutí rozhořčilo a zápůjčku zrušili. "Je nepřijatelné požádat o půjčení Boschova obrazu a pak jej vystavit jako dílo někoho jiného," uvedl zástupce ředitele Prada Miguel Falomir v rozhovoru pro The Art Newspaper.

Obraz je nyní k vidění v Pradu. A text v doprovodném katalogu vysvětluje, kvůli čemu je autorství díla rozporováno.

Výstavu Hieronyma Bosche v nizozemském muzeu Noordbrabants mezi lednem a dubnem letošního roku navštívilo okolo 422 tisíc lidí. Muzeum Prado očekává, že jeho výstavu zhlédne až 500 tisíc návštěvníků.

Je velmi pravděpodobné, že obě přehlídky budou na konci roku patřit k nejnavštěvovanějším na celém světě za letošní rok.

Díla na výstavu v Pradu zapůjčilo dvacet evropských a amerických muzeí, tvorbu Hieronyma Bosche zde doplňují zhruba dvě desítky exponátů od jiných autorů.