Snímek Hledá se Dory o víkendu do severoamerických kin přilákal celé rodiny a s tržbami ve výši 136,2 milionu dolarů pokořil rekord pro nejlepší debut animovaného filmu.

Pokračování třináct let starého oscarového snímku Hledá se Nemo pomohly pochvalné recenze a přetrvávající vztah diváků k postavám z původního filmu. Pro studio Pixar, které snímek vyrobilo, novinka představuje návrat na vrchol. Někdejší autoři Příběhu hraček nebo Úžasňákových za sebou letos měli zatím jen komerční neúspěch v podobě titulu Hodný Dinosaurus. Přesto má za sebou Pixar desítky let úspěchů.

“Je to neuvěřitelné, zvlášť když si uvědomíte, jak dlouho se jejich značce daří, jakou mají životaschopnost a jak se skoro každý do filmů od Pixaru zamiluje,” tvrdí Paul Dergarabedian, analytik ze společnosti ComScore.

Film Hledá se Dory vypráví o tom, jak se modrá rybka s krátkodobými výpadky paměti vypráví hledat své rodiče.

Snímek o víkendu komerčně vzato překonal dosavadní rekord v kategorii pro animovaný film – ten od roku 2007 držel snímek Shrek Třetí, který tehdy za první víkend utržil 121,6 milionu dolarů.

Nynější výsledek Doryho, tedy 136,2 milionu dolarů, zároveň představuje historicky druhý nejlepší filmový debut v měsíci červnu. Lépe se dařilo jen vloni Jurskému světu s 208,8 miliony za první víkend.

Film Hledá se Dory měl úspěch též v zahraničí, kde v 29 zemích utržil dalších 50 milionů dolarů – nejvíce v Austrálii, Argentině, Rusku a Číně, kde tržby 17,5 milionu dolarů představují dosud největší úspěch pixarovského filmu.

Úspěch Hledá se Dory přichází v roce, kdy filmovému trhu kraluje Disney, tedy mateřská společnost Pixaru. Právě Disney stál za všemi třemi nejvýdělečnějšími snímky letošního roku: Zootropolis, Knihou džuglí i Captain Americou: Občanskou válkou.

Hledá se Dory má všechny předpoklady pro to, aby se k této trojici přidal – například jde také o snímek, jenž oslovuje diváky všech věkových skupin.

Šéf distribuce Disneyho Dave Hollis upozorňuje, že filmu se dařilo jak u rodin, které zakoupily 65 procent všech vstupenek, tak i dospělých diváků, kteří tvořili 26 procent návštěvníků. “Natočili jsme film pro každého,” konstatuje Hollis.

Druhou novinkou v kinech byl o víkendu snímek společnosti New Line nazvaný Centrální inteligence, který z 3508 biografů utržil zdravých 34,5 milionu dolarů.

V této akční komedii hlavní role ztvárnili Dwayne Johnson a Kevin Hart. Snímek vypráví o bývalých přátelích ze střední školy, kteří se po letech potkají. Ten, který začal pracovat pro CIA, teď potřebuje toho druhého, bývalého šprta, aby mu pomohl zachránit svět.

O víkendu na film Centrální inteligence přišlo 49 procent mužů a 51 procent žen, přičemž 57 procent diváků bylo starších pětadvaceti let. Výrobu snímku kofinancoval Universal, ten také Centrální inteligenci distribuuje v zahraničí.

Oba herci, Dwayne Johnson i Kevin Hart, film neúnavně propagovali v denním televizním vysílání i v nočních talkshow. Pro zviditelnění snímku využili také své účty na sociálních sítích. “Na sociálních sítích se cítí pohodlně, dobře využívají své fanouškovské základny a nepřetržitě tweetují,” uvedl Jeff Goldstein, výkonný viceprezident distribuce Warner Bros.

Nejnavštěvovanější film z minulého víkendu, horor V zajetí démonů 2 od společnosti New Line, nyní v tabulce klesl na třetí místo. Tržby se propadly o 62 procent na 15,6 milionu dolarů. Snímek za dva týdny v kinech utržil 71,7 milionu.

Tabulku pěti nejnavštěvovanějších víkendových filmů uzavírá Lionsgate s titulem Podfukáři 2 a Universal s herní adaptací Warcraft – snímky tento víkend utržily 9,7 a 6,5 milionu dolarů.

Pokračování Podfukářů má za dva týdny na kontě 40,8 milionu dolarů, kdežto Warcraft za stejné období jen 37,7 milionu. Protože výroba Warcraftu stála 160 milionů dolarů, film by za jiných okolností představoval finanční katastrofu – daří se mu ale v zahraničí, jen v Číně už jeho tržby přesáhly hranici 200 milionů dolarů.

Nynější úspěch snímku Hledá se Dory představuje vzrušující dění v kinech, kde se přitom z obchodního hlediska několik týdnů nic tak převratného neodehrávalo. Snímky jako Alenka v říši divů: Za zrcadlem nebo WarCraft zůstaly za očekáváním a film X-Men: Apokalypsa nezopakoval úspěch svých předchůdců.

Ani tak se ale výsledky kin za tento víkend nedají srovnat se situací před rokem, kdy Pixar do biografů poslal snímek V hlavě – s tržbami 90,4 milionu dolarů – a Jurský svět ve svém druhém týdnu promítání utržil 106,6 milionů. Uplynul rok a nyní jsou tržby meziročně o 4 procenta nižší.

“Pořád je to ale velmi dobrý výsledek,” uzavírá analytik Dergarabedian. “Kina potřebovala hrdinu, který do nich přitáhne diváky, a teď ho našla v modré rybce.”