Pokud ještě existuje takzvaný nezávislý pop, pak skotské elektropopové trio Chvrches je jeho významným zástupcem. A nyní se stane jednou z největších ozdob letošního ročníku festivalu Rock for People, který se v Hradci Králové uskuteční od neděle do úterý. Druhé album Chvrches nazvané Every Open Eye patřilo loni k nejlépe hodnoceným deskám britské rockové scény.

Chvrches nejsou tak excentričtí, jak by se ze středověce vyhlížejícího názvu kapely mohlo zdát. "Nejsou v tom žádné historické vazby," říká HN osmadvacetiletá zpěvačka Lauren Mayberryová, která připomíná elfku. "Má to praktický důvod. Když dáte do internetového vyhledavače Churches, naskočí miliony odkazů. Když ale napíšete Chvrches, snadno najdete nás."

Rock for retro

◼ Festival Rock for People v Hradci Králové začíná v neděli a potrvá do úterý. Hvězdami úterního programu budou kalifornští The Offspring, kteří v 90. letech prosluli písněmi na hraně popu a punku – jejich nejznámější skladba Pretty Fly pochází z roku 1998.

◼ V úterý kromě skotských Chvrches vystoupí také manchesterská kapela The 1975, proslulá kytarovými riffy a ponurými texty. Skupina letos vydala své druhé album, jehož zvuk má blízko k popu 80. let a současnému R&B.

◼ Úterní program završí bristolští Massive Attack, kteří v 90. letech patřili k průkopníkům žánru triphop a kombinovali hiphopové či dubové rytmy se soulovými melodiemi a samply. Letos Massive Attack vydali EP Ritual Spirit, na němž po letech účinkuje producent a zpěvák Tricky.

Chvrches už v Česku hráli. V roce 2013, necelé dva roky po svém vzniku, vystoupili v Praze před Depeche Mode, a ač to nebývá u předkapel zvykem, obstáli se ctí. Všichni členové skupiny přitom zdůrazňují, že zprvu chtěli být jen studiovým projektem. "Původně jsme vůbec neuvažovali o tom, že bychom vystupovali veřejně. Od Depeche Mode jsme se naučili, jak komunikovat s velkým davem fanoušků. Je to úplně jiné, než když vystupujete v menších sálech," vysvětlují.

Zrovna tak je pro ně inspirací atmosféra letních festivalů jako Rock for People. "Je to pro nás výzva," tvrdí Lauryn Mayberryová a uvažuje o tom, že zatímco do koncertního sálu jdou lidé jen a jen na ně, na letní festivaly se jezdí hlavně za zábavou nebo na řadu dalších kapel. Chvrches tedy musí o přízeň publika bojovat.

Soubor, jehož základní instrumentací jsou dva, někdy i tři syntezátory a počítače, založili tři zkušení muzikanti v Glasgow roku 2011 a záhy o nich psal britský hudební tisk jako o velké naději pro příští léta.

Trojice přišla s modernizovaným zvukem stylu, který v průběhu osmdesátých let k dokonalosti vycizeloval synthpopový proud britské nové vlny. Chvrches vycházejí z toho, co kdysi vytvořily skupiny Orchestral Manoeuvres in the Dark, Depeche Mode, Erasure nebo New Order.

Velkou předností tria je skladatelská invence. Potrpí si na úhledné písně, jejichž nápadité melodie zakrývá nános elektronických zvuků, které naznačují, že pro inspiraci si kapela občas ráda zajde k minulým nebo současným avantgardistům.

"Jsme jednou nohou ve světě popu, ale nikdy ne oběma," prohlásil při příležitosti vydání desky Every Open Eye zpěvaččin kolega Martin Doherty. "Chceme dělat hudbu, která má široký dosah, ale pořád obsahuje v jádru nějakou duši. Je to hudba s emocionálním obsahem, vytvářená skutečnými lidmi, spíše než nějaká zákulisní továrna na hity."

Lauren Mayberryová, Iain Cook a Martin Doherty si nahrávky produkují sami ve vlastním studiu. V dnešní době technicky překomplikovaných hitů není zvykem, aby si tvůrci pečlivě hlídali celý výrobní proces od prvního demosnímku po definitivně hotové dílo. Chvrches se to zatím daří.