Devadesát let, která uplynula od narození, a dvacet let od úmrtí českého scenáristy, producenta, režiséra a pedagoga Františka Daniela v neděli připomněl karlovarský festival.

Před projekcí snímku Letos v září, který Daniel natočil v roce 1963 ještě v Československu, o něm hovořili pamětníci včetně jeho synů Martina a Michala.

Než emigroval do Ameriky, byl Daniel, později zvaný Frank, v letech 1967 a 1968 děkanem pražské FAMU. Jeho legendárním činem bylo, že v srpnu během sovětské invaze rozdal školní kamery studentům.

Podle odborníků se Daniel řadí k mezinárodně nejrespektovanějším filmařům českého původu. Významně zasáhl do historie moderní české kinematografie, když se jako autor námětu, scenárista, režisér, producent či vedoucí jedné z nejprogresivnějších barrandovských tvůrčích skupin podílel na čtyřicítce domácích snímků.

Nejúspěšnějším byl oscarový Obchod na korze z roku 1965, kde si Daniel proti komunistické byrokracii prosadil postavení producenta – funkci, kterou se snažil zavést do českého filmového průmyslu.

Od poloviny 50. let se Daniel věnoval pedagogické činnosti, k jeho žákům patřili Pavel Juráček a Miloš Forman, a pokračoval v tom i v USA. Tam na něj nedal dopustit David Lynch.

Daniel se stal prvním děkanem Amerického filmového institutu v Los Angeles. Učil na Carleton College v Minnesotě a na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. V roce 1981 mu Robert Redford nabídl místo uměleckého ředitele nově vznikajícího Sundance Institutu.

Jeho spoluzakladatel Sterling Van Wagenen v neděli divákům v karlovarském sále řekl, že Daniel vyučoval všechny filmaře, kteří mohou za novou tvář americké kinematografie, byly jich zhruba tři stovky.

"Studentům rozdával v tomto konkurenčním prostředí sebedůvěru, měl schopnost naslouchat a dostat z nich příběhy, o nichž ani netušili, že je v sobě mají," uvedl.

Daniel se vzdal svého ega. Na dotazy, proč nenatočí vlastní film, odpovídal, že za tu dobu, než by vznikl, vyučí tolik studentů, kteří hned natočí deset vlastních snímků.