Odborníci oslovení Asociací pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR kritizují hlavní město za to, že chce zapůjčit Slovanskou epopej na výstavní turné po několika asijských zemích. Podle nich jakákoliv manipulace s plátny dílo nevratně poškozuje.

Vedení hlavního města Prahy však podobné obavy odmítá a na svém rozhodnutí zapůjčit Slovanskou epopej do zahraničí trvá.

Muchova Slovanská epopej byla v minulosti v zahraničí vystavena již několikrát. Jednalo se například o výstavy v Chicagu, New Yorku, Stockholmu nebo ve Vídni. Po návratu však pokaždé bylo nutné dílo zásadním způsobem restaurovat. I proto se už v roce 1936 tehdejší pražští radní usnesli, že Slovanská epopej nebude nikam zapůjčována a zůstane trvale na území Československé republiky.

Nesouhlasí ani John Mucha

K názorům odborníků se přiklonil i John Mucha, vnuk Alfonse Muchy, který turné Slovanské epopeje po Asii nazval cestovním cirkusem. Navíc prý dosud není přesně známo, kdy by se mělo unikátní dílo vrátit zpět do vlasti.

"Dokud Alfons Mucha žil, restauroval plátna sám," konstatovala restaurátorka Zuzana Poláková. "Alfons Mucha již nežije, a když to řeknu zkráceně, tak čím více manipulace a restaurátorských zásahů, tím méně Muchy." To potvrzuje i profesor Karel Stretti, vedoucí ateliéru restaurování výtvarných děl malířských na Akademii výtvarných umění v Praze. "Ohýbáním plátna při jeho rolování a následném transportu dochází k mechanickému poškození malby. Vznikají praskliny a dílo se musí následně restaurovat," dodal Stretti.

Nejvíce je kritizována ta část turné, při které by díla Alfonse Muchy měla být postupně vystavena ve třech čínských muzeích, a to v průběhu let 2017 až 2018.

Soudní znalkyně v oboru textilií Ludmila Kaprasová upozornila na to, že výrazná změna klimatických podmínek může vést k trvalému poškození jednotlivých pláten. "Při umístění díla v prostorách, kde nejsou zaručeny přísně kontrolované klimatické podmínky, může dojít k růstu plísní, které dílo nenávratně poškodí," uvedla Kaprasová.

Pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice) sdělil, že město považuje za logické nechat epopej cestovat, protože propaguje Prahu i Českou republiku. "Restaurátorský dohled nad plátny epopeje je trvalý a stav všech pláten je vynikající. Alfons Mucha těžil při jejich realizaci ze svých dlouholetých zkušeností malíře divadelních kulis a opon, které musely odolávat neustálým přesunům a manipulaci, proto volil techniku vaječné tempery, která je uzpůsobena k tomu, aby byla plátna rolována na válce," uvedl Wolf.

Čína se sice zavázala zaplatit za zapůjčení díla 2,7 milionu korun a uhradí i náklady spojené s přesunem, balením pláten a jejich pojištěním, ale částka, za kterou bude Slovanská epopej zapůjčena, je v porovnání s historickou i uměleckou hodnotou díla velmi nízká.