Vyprodané pražské Forum Karlín v pondělí aplaudovalo koncertu amerického zpěváka a písničkáře Rodrigueze.

Hudebník, jemuž popularitu zajistil Oscarem oceněný filmový dokument Pátrání po Sugar Manovi, se svou skupinou vedle několika převzatých písní nabídl zejména skladby z alba Cold Fact.

Jako předskokanka se představila mladá španělská zpěvačka Luciu Scansettiová. Ta vydala debutovou desku nazvanou Dimensions of Dialogue díky crowdfundingové kampani, při níž se finance potřebné na natočení alba vybraly během necelého měsíce.

Rodriguez svůj koncert zahájil emotivní verzí písně Eltona Johna Your Song. Po další převzaté písni, rokenrolu Blue Suede Shoes od Carla Perkinse, zařadil svůj hit nazvaný I Wonder.

Čtyřiasedmdesátiletý hudebník v typickém klobouku a černých brýlích pak za velkého aplausu publika, v němž bylo mnoho cizinců, zahrál své další úspěšné písně Sugar Man nebo The Establishment Blues z alba Cold Fact.

Z dalších převzatých skladeb potěšil publikum písní Let My Fire od kapely The Doors.

Sixto Rodriguez, který vystupuje jen pod svým příjmením, je kytarista samouk. Vystupovat začal v barech a klubech v okolí Detroitu v šedesátých letech. Právě tady natočil svá dvě studiová alba Cold Fact v roce 1969 a o dva roky mladší Coming from Reality.

Obě desky nevzbudily ve Spojených státech větší ohlas a Rodriguez se začal věnovat studiu filozofie, politice a manuální práci na stavbách a v továrnách, aby uživil rodinu.

Neuvěřitelný příběh jeho života vypráví dokumentární snímek Pátrání po Sugar Manovi. Film režiséra Malika Bendjelloula, který byl oceněn Oscarem v kategorii dokumentární film roku 2013, pátrá mimo jiné po tom, proč se Rodriguez na začátku 70. let nestal hudební hvězdou.

Rodriguez, básník chudých čtvrtí Detroitu, nahrál pouze dvě alba, která u posluchačů propadla. Hudebník se vytratil ze scény do dělnického zaměstnání a zbyly jen fámy o jeho sebevraždě.

Pirátská kopie jedné z desek se ale náhodou dostala do Jihoafrické republiky, kterou v 70. letech apartheid odřízl od zbytku světa. V následujících dvou desetiletích se Rodriguez díky svým sociálním a provokativním textům stal v JAR fenoménem, jehož sláva předčila i Rolling Stones.

Jihoafričtí aktivisté bojující proti apartheidu našli v Rodriguezových textech inspiraci a považovali jej za jednoho z hlavních světových umělců.

"Cítím velké zadostiučinění. A myslím, že se věci měly stát tak, jak se staly. I když to nebylo vždycky lehké," uvedl Rodriguez pro tuzemský časopis Headliner.