Stínový ministr hip hopu Dr. Dre už objevil třeba Eminema, Snoop Dogga, 50 Centa nebo Kendricka Lamara, který znovu oživil politický rap a donesl jej až do mainstreamu. Když se tajemná postava Dr. Dreho, tahající roky za nitky jako producentská jednička, loni po šestnácti letech vrátila s velkolepým filmem Straight Outta Compton a albem Compton, vytáhla na vrchol další jméno: devětadvacetiletého zpěváka, bubeníka a rapera Andersona Paaka.

V jeho hudbě ožívá soul, nakažlivý funkový groove a pojetí rapu blízké devadesátým létům. Paakův citlivý soulový vokál, léta pilovaný při nedělních mších, se za necelý rok stal žádaným i mimo rapovou scénu a koncem týdne se rozezní letištěm u Hradce Králové.

Tam se od čtvrtka do soboty koná patnáctý Hip Hop Kemp, který podle organizátorů každoročně vyhledá až 20 tisíc lidí.

Podobně vřelý zvuk a dotyk citlivého "restaurátora" hudby devadesátých let najdeme v repertoáru chicagského rapera Micka Jenkinse. Po loňské oceňované EP desce Wave[s] platí za jeden z největších talentů současného rapu a od jeho dlouhohrajícího debutu si mnozí slibují velké věci.

Pečlivě strukturované beaty postavené na útržcích nahrávek živých nástrojů, detailní práce s elektronickými zvuky a metaforické texty, vyjadřující se ke společenské situaci v afroamerických ghettech, tvoří Jenkinsův originální rukopis.

V Hradci Králové se nebude hrát jen hudba vycházející ze sídlišť a chudinských čtvrtí zámořských metropolí. Zarezonují také zvuky, jež se staly soundtrackem k životu na londýnských předměstích. Právě odsud vzešel hudební žánr grime a jeho kmotr, dnes sedmatřicetiletý Wiley, ho bude na Hip Hop Kempu reprezentovat.

Když Wiley před čtrnácti lety vydal singl Eskimo s ledově mrazivou instrumentálkou, spustil netušenou vlnu. Po londýnských klubech nebo garážích do ní začali rapeři nervně vyštěkávat svoje texty a Británie najednou měla svébytnou odpověď na americký undergroundový hip hop.

Wileyho sice předčil jeho žák Dizzee Rascal, který za svou desku Boy in da Corner z roku 2003 získal prestižní Mercury Prize a dostal grime do mainstreamu, ale sám kmotr se nikdy nezastavil − chrlí jednu nahrávku za druhou a plánuje vydat příznačně nazvané album Godfather.

Pro strašnického rapera Smacka, který je pionýrem grimu v Česku a získal už dva žánrové Anděly, bude jistě ctí vystoupit na stejném festivalu.

Vrcholem Hip Hop Kempu má být show sehrané dvojky bavičů − šestačtyřicetiletého amerického rapera Redmana a o rok mladšího Method Mana, člena proslulého Wu-Tang Clanu. Jejich vtípky odposlechnuté z televizních seriálů od konce devadesátých let, kdy byli s deskou Blackout! na vrcholu, zešedivěly, z minulosti ale těží dodnes. Method Man často vytahuje nejslavnější hymny Wu-Tang Clanu.

Je to tak trochu sázka na jistotu: dramaturgie královéhradeckého festivalu spoléhá moc často na slova jako "legendární" a "kultovní". Festival těží spíš z osvědčených jmen a ohlíží se za hiphopovými legendami z devadesátých let, za zlatou érou. Když se na programu objeví současná jména, téměř vždy jde o restaurátory nebo revivalisty.

Kdo chce slyšet opravdu současný rap, musí zajet do Kutné Hory na festival Creepy Teepee nebo navštívit další koncerty pořádané kolektivem A.M. 180, tedy akce s několikanásobně menším rozpočtem. Do Hradce Králové se jezdí vzpomínat.