Arend Oetker je významným německým podnikatelem. Zná se s řadou vlivných rodin, na nichž stojí ekonomika našich západních sousedů. Sám je ale nejsilněji spjat se švýcarskou potravinářskou společností Hero, kterou vlastní. Hero vyrábí džemy Schwartau, tyčinky Corny nebo třeba dětskou výživu u nás známou pod jménem Sunar. Oetker byl tento týden hostem Fóra Hospodářských novin a bezprostředně po něm poskytl HN exkluzivní rozhovor.

HN: Jste nositelem slavného jména, zároveň s titulem Dr. Je každý v rodině Oetkerů doktor?

Můj praděda byl Dr. Oetker, jsem čtvrtá generace. Značku Dr. Oetker vlastní mí bratranci, já ovládám jiný samostatný konglomerát − Hero, který se svými značkami působí i v Česku. Zároveň jsem aktivní v investici do vzdělávací skupiny Cognos. Tuto společnost vlastním se svým partnerem Ludwigem Freseniusem. Sem patří i česká škola Bankovní institut. Jinak k vaší otázce: jsem doktorem politických a ekonomických věd. Moje dcera Marie je rovněž doktorka. Ano, titul doktor je v naší rodině častý.

HN: Jak často se dostanete do Česka?

Tak asi dvakrát do roka, abych to tu trochu zkontroloval.

Arend Oetker (77)

◼ Pravnuk vynálezce kypřicího prášku a zakladatele rodinného potravinářského impéria Dr. Oetker se narodil v německém Bielefeldu. Vystudoval podnikovou ekonomiku a hospodářské vědy na univerzitách v Hamburku, Berlíně a Kolíně.

◼ Jeho koncern Hero se sídlem ve švýcarském Lenzburgu loni utržil 1,3 miliardy švýcarských franků (v přepočtu 32 miliard korun), vydělal 72 milionů franků (1,8 miliardy korun). Meziročně šlo o mírný pokles způsobený hlavně posílením franku. Oetker je ženatý a má pět dětí.

HN: Jak vlastně vypadá vaše zdejší podnikání? Daří se vám na českém trhu?

Samozřejmě zde máme ambici růst. Máme jako privátně vlastněná společnost výhodu v tom, že nemusíme za každou cenu za všech podmínek tlačit na růst a ziskovost. Není jednoduché každý rok přidávat procenta do plusu. V Česku se nám to nicméně momentálně daří. Nevylučuji výhledově nějaké akvizice, ale budeme se snažit jít cestou organického růstu. Jinak v číslech celé skupiny je Česko a Slovensko relativně malým trhem. Zajímavé tady pro nás je to, že si vlastně jako na jediném trhu, kde působíme, zkoušíme, jaké to je, pracovat ve všech třech našich kategoriích − dětské výživě, müsli tyčinkách a džemech. Sbíráme tu zkušenosti, které budeme chtít opakovat i jinde. V Německu třeba nejsme na trhu s jídlem pro děti. Velmi silnou pozici tam má Hipp a nebude vůbec jednoduché mu konkurovat.

HN: V České republice je silným tématem maloobchodu vztah dodavatelů a obchodníků. Je cítit jisté pnutí mezi nimi. Jedním z argumentů je to, že obchodníci jsou většinou zahraniční řetězce a mimo jiné i proto se mohou k českým dodavatelům chovat macešsky. Jak to vnímáte?

Tohle se děje všude a v každém byznysu. I v Německu řetězce Lidl a Kaufland přitvrzují. Není to něco specifického pro Česko. A jestli toto někdo tvrdí, je to absurdní.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se