Animovaný film režisérky a výtvarnice Lucie Sunkové nazvaný Strom byl oceněn na 14. ročníku festivalu Fantoche ve Švýcarsku. Získal cenu dětské poroty Best Kids v kategorii pro mladé publikum.

Porotu tvořilo sedm dětí ve věku od šesti do 12 let. Vybíraly ze všech přihlášených snímků v mezinárodní i domácí soutěži a přihlížely ke kvalitě příběhu, zpracování i náročnosti animační techniky, oznámila Alena Vandasová z produkční společnosti Maur Film.

"Zpráva je o to radostnější, že film Strom díky spolupráci společnosti Cineart TV Prague a distribuční společnosti Cinemart vstoupil i do široké české kinodistribuce. Stal se předfilmem snímku Zloději zelených koní režiséra Dana Wlodarczyka," upozornila Vandasová.

Podle ní jde o pokus navázat na tradici představení spojujících krátký předfilm s celovečerním snímkem.

"Díky podpoře příznivců na portálu Startovač vznikla limitovaná edice DVD a kniha Zastavených obrazů z filmu," dodala Vandasová.

Snímek Strom vznikl v koprodukci s francouzskými partnery. Jde o metaforický příběh dvou různých světů – stromů a lidí, jejichž osudy běží paralelně, vzájemně se podobají, až se nakonec propojí.

Dva stromy, otec a syn, jsou vlivem přírodní pohromy nuceny se od sebe oddělit, aby se v závěru znovu setkaly jako součást lidského příbytku. "To, co se v jednu chvíli zdá jako beznadějné a definitivní, může mít nakonec šťastné vyústění s příslibem budoucnosti," uvedla mluvčí Maur Filmu.

Snímek Strom vznikl pracnou a nikoliv běžně užívanou technikou malby na skle. "Obrázek za obrázkem maluji olejovými barvami přímo pod kamerou na několika plánech na sklo. S touto technikou jsem začala už na FAMU, nyní jde o můj čtvrtý takový film," popsala předloni Sunková. 

Pokaždé, když večer odcházela ze studia, prý vše na skle smazala a druhý den začala znovu. "Jde o 12 obrázků, které se na plátně za vteřinu objeví. Chce to trpělivost. Pomáhá mi i digitální technika, když denní práci hned na počítači vidím a mohu leccos doplnit," dodala k projektu, jehož výsledná podoba připomíná rozpohybovaný olejový obraz.

Sunková na snímek získala podporu Státního fondu kinematografie a francouzského CNC. Autorem hudby je oceňovaný skladatel, klavírista a violoncellista Olivier Daviaud.

Lucie Sunková má od roku 1998 na kontě osm snímků. Za Podobiznu z roku 2002 získala například ceny v Plovdivu a Saratovu. O sedm let později se podílela na animaci snímku Kypr, který byl součástí cyklu Evropské pexeso.