Sice to byl večer bez skandálů, přesto působil jako facka do tváře konkurence. V noci na pondělí se v USA předávaly ceny Emmy a tyto "televizní Oscary" své filmové obdobě poslaly jasnou zprávu: alespoň někde existuje rozmanitost.

Zatímco letošní předávání Oscarů v únoru vyvolalo debatu o tom, zda neměli být nominováni také herečky a herci jiné než bílé barvy pleti, nominace na Emmy působily jako přehlídka různorodosti. Až se moderátor večera, komik Jimmy Kimmel, v jednu chvíli v nadsázce otázal, jestli té různorodosti není trochu moc.

Cenu pro nejlepšího herce v dramatickém seriálu získal nováček Rami Malek, pocházející z Egypta, a další tři herecké ceny obdrželi Afroameričané. Dohromady bylo nominováno přes dvacet herců patřících k menšinám.

Malek svým uhrančivým ztvárněním hackera Elliota v seriálu Mr. Robot porazil například Kevina Spaceyho z politického thrilleru House of Cards (česky Dům z karet). Když za cenu děkoval, hovořil o odcizení, které podle něj dominuje dnešní společnosti. "V každém z nás je kousek Elliota," řekl Malek v narážce na svoji postavu.

Podruhé v řadě hereckou cenu dostal Jeffrey Tambor, který v seriálu Transparent ztvárňuje akademika s dětmi a rodinou, jenž zjistí, že se lépe cítí jako žena. "Doufám, že jsem poslední člověk stejného pohlaví, který hraje transgenderovou postavu," řekl Tambor a tím vyzval Hollywood k větší odvaze.

Kamera v tu chvíli zabírala dojatou transgenderovou herečku Lavenderne Coxovou − právě ona prolomila tabu v obsazování transsexuálních herců rolí vězeňkyně ze seriálu Orange is the New Black.

Jinak už ale předávání Emmy tolik odvahy nepřineslo. Hlavní komediální hereckou cenu obdržela již popáté v řadě Julia Louis-Dreyfusová za roli senátorky v satirickém politickém seriálu Viceprezident(ka), čímž se zapsala do dějin Emmy. Seriál už podruhé uspěl coby nejlepší komediální počin.

Vítězství z loňska jakožto nejlepší dramatický seriál potvrdila fantasy Hra o trůny. Proměnila 12 nominací, například za scénář a režii, a s cenami z předchozích let už dohromady posbírala 38 sošek Emmy − nejvíc v historii. Druhým velkým vítězem nedělního předávání byl pořad Lid versus O. J. Simpson (anglicky The People v. O. J. Simpson), který získal sedm cen včetně té za nejlepší krátký seriál.

Drama o soudu s někdejším hráčem amerického fotbalu, jenž byl obžalován z dvojnásobné vraždy, si po odvysílání v USA letos na jaře získalo skoro tolik pozornosti jako skutečný soud v 90. letech minulého století.

Význam a kvalita televizní zábavy rostou, což ceny Emmy už loni reflektovaly tím, že rozšířily počet nominací v hlavních kategoriích ze šesti na sedm. O 40 procent také během posledních dvou let narostl počet přihlášek, jež akademii dorazily. Deník New York Times tento proces označil za "krvavý sport" a uvedl, že balíčky od stanice Netflix měly váhu, že by rozdrtily palec u nohy.

Tento internetový gigant sice proměnil devět ze svých 54 nominací, ale nikoli v hlavních kategoriích. Alespoň cenu za scénář získal komediální seriál Netflixu nazvaný Master of None o asijské minoritě v Americe, v němž tvůrci Aziz Ansari a Alan Young vycházeli z vlastních zkušeností.

Young poznamenal, že Asijců je podobně jako Italů v USA 17 milionů. Zatímco italská komunita už má ale své filmy jako Kmotr nebo Mafiáni, Asijci v tomto ohledu musí druhou minoritu dohánět. "Stačí, aby pár z vás dalo dětem místo houslí kamery, a bude dobře," řekl Young, když cenu přebíral.

Po letošním předávání Emmy by jistě šlo namítnout, zda Hra o trůny nemá trochu moc pozornosti, jestli se nezapomnělo na seriály The Knick, Fargo nebo Better Call Saul.

Současná televizní tvorba má přesto natolik vyrovnanou kvalitu, že žádné z ocenění nespadá do kategorie ušlechtilého, politického či jiného kýče, jako se občas stává na Oscarech.