Muzeum umění v Olomouci do svých sbírek získalo soubor sedmi desítek děl pařížské výtvarnice českého původu Terry Haassové, vlastním jménem Terezie Goldmanové. Ta zemřela letos v březnu a svou pozůstalost muzeu odkázala.

Zásilka nyní doputovala z Paříže, kde autorka měla ateliér, do Olomouce. Pojistná hodnota děl činila přibližně sedm milionů korun, ve skutečnosti je však mnohem vyšší, uvedli zástupci instituce.

Muzeum umění výtvarnici před deseti lety uspořádalo první retrospektivní výstavu v Česku.

Depozitář muzea nyní obohatilo 25 soch z nerezu, dřeva i plexiskla, 35 olejomaleb, osm autorských knih a průřez grafickou tvorbou Haassové od newyorského období až po její práci v pařížském ateliéru Lacouriere.

"Získávání děl z pozůstalosti umělců sice není úplně neobvyklé, ale doposud se jednalo především o regionální umělce. V tomto směru je dar Terry Haassové zcela ojedinělá a významem nesrovnatelná událost," řekl mluvčí muzea Petr Bielesz.

Doplnil, že autorčina výtvarná tvorba je zastoupena ve sbírkách muzeí a galerií po celém světě.

Výtvarnice se narodila v roce 1923 v Českém Těšíně jako Terezie Goldmanová. Část dětství prožila u dědečka v Mohelnici na Šumpersku.

V Olomouci v roce 1939 ukončila studium na dívčí odborné škole. Kvůli židovskému původu uprchla v témže roce s matkou a bratrem do Francie a po jejím obsazení nacisty pokračovala do Lisabonu, později do USA.

V roce 1951 se vrátila natrvalo do Paříže, kde pracovala ve stejném ateliéru například s Pablem Picassem či Marcem Chagallem.

Vystudovala archeologii a zúčastnila se významných archeologických průzkumů v Izraeli, Turecku či Afghánistánu.

"V tíživé atmosféře období mccarthyismu to lidé z východní Evropy neměli ve Spojených státech lehké a ženy také nebyly zrovna středem zájmu galeristů. Z těchto závažných důvodů si zvolila umělecké jméno Terry Haass, které záměrně nepoukazovalo na zemi původu, ani na to, zda je nositelem jména muž, či žena," uvedla kurátorka Muzea umění Gina Renotiéreová.

Muzeum umění výtvarnici uspořádalo její první rozsáhlou retrospektivu na českém území s názvem Světlo – prostor – čas v březnu 2006. Představen na ní byl průřez díla Haassové od 40. let minulého století.

Návštěvníci zde mohli vidět autorčiny grafické práce, plastiky či návrhy kostýmů. Pro výstavu vznikl i dokumentární film, jejž natočila Olga Špátová.

Kurátorka muzea se nyní chystá sepsat o výtvarnici monografii a zhruba za tři roky uspořádat i profilovou výstavu.