Ano, uzbecký klavírista Behzod Abduraimov, jenž bude ode dneška do pátku koncertovat s Českou filharmonií, přestal být vnímán jako interpret z cizokrajné země. Hvězdou se stal roku 2009, kdy vyhrál Mezinárodní klavírní soutěž v Londýně. Ale mnohem důležitější pro něj bylo pozdější setkání s Valerijem Gergijevem.

S tímto ruským dirigentem klavíristu v New Yorku seznámil přítel. Abduraimov očekával, že si vymění pár zdvořilostních frází − když tu mu Gergijev nabídl, zda nechce zahrát na koktejlovém večírku pro dirigentovy přátele, včetně pěvkyně Anny Netrebkové.

"Souhlasil jsem a než jsem se nadál, uplynuly dva měsíce a hrál jsem pod Gergijevovou taktovkou v Petrohradě," říká v rozhovoru pro HN Abduraimov, jenž od té doby s Gergijevem absolvoval přes 30 koncertů. Dirigent ho uvedl v newyorské Carnegie Hall či na BBC Proms. Příští týden oba čeká vystoupení v Šanghaji. "Vnímám to jako nesmírné štěstí," dodává klavírista.

To, čeho si Gergijev na klavíristovi cení, mohou do pátku objevit posluchači České filharmonie. S orchestrem a jeho šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem sólista uvede Rachmaninovův Koncert pro klavír a orchestr č. 3. Přestože Abduraimov ovládá širší repertoár, nejčastěji uvádí ruskou tvorbu.

"Narodil jsem se až po rozpadu Sovětského svazu, ale hovořím rusky a ruská hudba i literatura na mě měly velký vliv. I soutěž v Londýně jsem vyhrál s Prokofjevem," vysvětluje.

Abduraimova k pianu v šesti letech přivedla matka, sama učitelka klavíru. Na veřejnosti poprvé účinkoval dva roky nato. "A zjistil jsem, že mě vystupování baví," vzpomíná. "Tehdy jsem si ještě neuvědomoval, jaká se k němu váže zodpovědnost, ale věděl jsem, že právě tohle chci v životě dělat," dodává.

Abduraimov studoval na lyceu v rodném Taškentu a následně odcestoval do USA. Tam se učil u mezinárodně významného uzbeckého klavíristy Stanislava Judeniče a dodnes působí jako rezidenční umělec v Judeničově hudebním centru v Kansas City.

Klavírista, jenž včera oslavil šestadvacáté narozeniny, s Českou filharmonií vystoupí již potřetí. A nebude to mít lehké. Rachmaninovův koncert bývá označován za jedno z nejnáročnějších děl klavírního repertoáru. Pro interpreta je vyčerpávající též po pocitové stránce.

"Hudba má epický záběr, ale nesmírnou dramatickou hloubku. To, jak se skladba vyvíjí, podněcuje představivost," popisuje Abduraimov. "V Rachmaninovově koncertu můžete najít všechny emoce, které člověk za život pocítí. Myslím, že na větším tvůrčím vrcholu skladatel nebyl," dodává.

Jak se s tím vypořádá jako interpret? "Hodinami a hodinami cvičení," přiznává Abduraimov. "Kdysi někdo spočítal, kolik not je v Rachmaninovově koncertu, a výsledek se blížil číslu 35 tisíc," dodává.