Rozvoji hudebního průmyslu v Africe doposud bránilo enormně rozšířené pirátství v regionu a také celosvětově klesající zájem o fyzické nosiče s hudbou. Teď naopak poptávka po hudbě v Africe roste – díky lokálním interpretům.

Napsala to agentura AFP s odvoláním na studii poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers, podle níž v několika afrických zemích stoupá počet prodaných nahrávek. Děje se tak díky místním umělcům, kteří častým koncertováním upozorňují na svoji tvorbu a úspěšně ji posluchačům prodávají.

“Konzumenti čím dál víc stojí o lokální obsah,” uvedla Vicki Myburghová z jihoafrické pobočky PricewaterhouseCoopers, která studii minulý měsíc vypracovala.

Myburghová konkrétně upozorňuje na nárůst hudebního trhu o 13 procent v Nigérii. Ta je s odhadovanými 188 miliony občanů nejlidnatější africkou zemí současnosti.

Roste ale také hudební trh v Keni – do roku 2020 by se měl každý rok zvětšit zhruba o 9,3 procenta.

Před několika desítkami let trhu v Africe dominovala místní etnická hudba. Tu později vytlačila muzika importovaná ze Spojených států či Evropy.

Nyní se zájem o africkou hudbu vrátil díky nové generaci hudebníků, kteří kombinují lokální rytmy s vlivy světových žánrů.

Vyhledávané současné autory a interprety africké hudby – hvězdy nigerijského afropopu Yemi Aladeovou a Wizkida, jihofrického dýdžeje afrohouseové muziky Blacka Coffeeho, keňskou skupinu Sauti Sol či tanzanského zpěváka Diamonda – bylo o víkendu možné slyšet na udílení cen MTV Africa v jihoafrickém Johannesburgu.

Ceny vznikly roku 2008, aby upozornily na specifickou hudbu z kontinentu, jemuž se věští velká budoucnost – jak upozorňuje agentura AFP, okolo roku 2050 bude Afrika dle současných odhadů mít zhruba dvě miliardy obyvatel.

“Africká hudební scéna je velmi pestrá,” tvrdí Claire Henoqueová, promotérka a majitelka francouzské koncertní agentury Tour-makers. “Pozoruhodné je zvlášť to, jak se hudebníci z Afriky dokážou pohybovat mezi různými žánry,” dodává.

Veterány africké hudby, k nimž patří senegalský zpěvák Youssou N'Dour či jihoafrický trumpetista Hugh Masekela, nyní střídá nová generace – nigerijští písničkáři D-Banj a Don Jazzy nebo zpěvačka Tiwa Savageová.

Daří se jim mimo jiné ovlivňovat americkou scénu. “Vliv africké hudby na tu americkou je nepopiratelný, stačí si poslechnout třeba kanadského rapera Drakea,” míní Leo Manne, viceprezident hudebního kanálu Trace-TV Southern Africa.

“Tak to ale bylo vždy. Už když z Afriky do Ameriky odjely lodě s prvními otroky, vezly na palubě mimo jiné rytmy, které se pak skrze americkou hudbu dostaly do celého světa,” dodává Manne.