Diva ze Žižkova. Když se opírá o fasádu svého ateliéru, nad nímž si drží malý byt, a kouří hřebíčkovou cigaretu, je zřejmé, že se usadila na nejlepším možném místě.

Ošuntělý industriál kolem hlavního tahu, který střídají pavlače meziválečných činžáků a hluchá místa po domech, jež ustoupily plonkovým ambicím 90. let, dodávají scéně kouzlo noirových filmů. Svět Riway Nerony tak vykračuje za hranice jejích stylizovaných portrétů.

Sedmadvacetiletá korzetiérka a návrhářka svou image nezrazuje ani v osobním styku: její tlumený projev doprovází nenucená řeč těla, již příležitostně vyučuje ostatní ženy. Mimořádně sympatický je ovšem způsob, jakým se o nich vyjadřuje.

Vztahuje se k nim s uvěřitelným obdivem a přízní, některé dokonce nazývá svými múzami a zve je k vystoupení na svých přehlídkách − pokud se o účast neucházejí samy. Zjevná je také její schopnost přirozeně se prosadit; v osmnácti letech odmítla představy svého okolí o tom, jak by měla vypadat, a okolí se od té doby vcelku ochotně přizpůsobuje jí.

Jakmile hluk Husitské ulice zmizí za silnou cihlovou zdí, Riwaa prohmatá lenošku, aby se přesvědčila, že v ní nenechala jehly, a zmíní, že mimo své ostatní aktivity, jichž není málo, se začala věnovat také filmu. Její první zkušeností byla hlavní role v 3D hororu Psychopompos na motivy básně H. P. Lovecrafta; naučila se kvůli ní jezdit na koni a po letech znovu oblékla historizující model z 19. století.

Ale to až potom, co odmítla původní verzi scénáře s tím, že "nemůže uvěřit tomu, že je hlavní hrdinka zase něčí obětí". Riwainy modely sice lze oddělovat od jejích energických postojů k některým aspektům takzvaného ženského údělu, ale dohromady tvoří skutečně pozoruhodnou značku.

Estetika, erotika, civil

"Moje klientela je pestrá a v čase se příliš nemění. Většinou jsou to lidé, kteří touží po pevném sevření těla, originálním spodním prádle, anebo je, obecně vzato, zajímá tato estetika," líčí Riwaa skladbu návštěvníků jejího ateliéru, který je veřejnosti otevřený každý všední den v podvečer.

Nedávno musela načas pozastavit objednávky, ale opatření jí naštěstí nezpůsobilo trvalejší obchodní pokles − většina lidí, která po její kreaci toužila, si na své místo v pořadníku počkala.

Cena nízkého korzetu z její dílny se obvykle pohybuje v rozmezí 4,5−5 tisíc korun; náročnější modely mohou být dražší.

"Občas za mnou přijdou ženy, které by rády dostaly svůj pas do stavu před porodem, jindy pánové, kteří chtějí docílit ženských křivek. Chodí za mnou studentky tíhnoucí ke gothic stylu, ale rovněž dámy, které mají rády výraznou křivku boků a nosí korzet pod oblečení do práce. Málokdo z mých klientů se ke korzetu staví jako k projevu extravagance," říká Riwaa Nerona, vlastním jménem Radka Hajdok Váchová, jež používá svůj pseudonym od roku 2007, kdy jím začala podepisovat své portrétní fotografie.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se