Příznivci Pink Floyd, Franka Zappy nebo Milese Davise by měli nastražit uši. Všichni tito hudebníci se hlásili k vlivu německého skladatele Karlheinze Stockhausena, jehož skladba pro tři orchestry zítra zazní v pražském Foru Karlín na koncertu Space & Sound. A ty tři orchestry budou hrát najednou.

Stockhausenova skladba Gruppen se bude na posluchače řítit zepředu, zleva i zprava, dokonale ho obklopí a ukradne si ho jen pro sebe.

Janáčkova filharmonie Ostrava a Ostravská banda se rozdělí do tří skupin pod vedením Rolfa Gupty, Johannese Kalitzkeho a Petra Kotíka. Ten stál u zrodu celé události, stejně jako u provedení Gruppen na Pražském jaru roku 1999.

Banda v Arše

◼ Jako ozvěna velkolepé orchestrální události ve Foru Karlín může vypadat koncert Ostravské bandy v neděli v Divadle Archa. Menší rozměry ale neznamenají menší intenzitu, jen je to spíš intenzita pronikavého paprsku než záplavy.

◼ Belgický klavírista Daan Vandewalle zahraje Komorní koncert rakouského skladatele Albana Berga, zazní kompozice Nine + 1 Petra Kotíka a Trust jeho newyorského kolegy Christiana Wolffa.

◼ Do světa křehkých zvuků připomínajících dech na skle zavede posluchače houslistka Hana Kotková. Její podání Allegoria della notte Itala Salvatora Sciarrina uzavře dva dny zvukových kouzel všech velikostí.

Gruppen se pro svou náročnost nehrají moc často, ale Kotík věci jinak než ve velkém dělat neumí. Vědí to třeba návštěvníci Ostravských dnů nové hudby, které Kotík připravuje.

Chce-li někdo poznat legendární skladbu pro tři orchestry, ať rovnou zapomene na nahrávku. Pokus zprostředkovat pomocí sebelepší domácí aparatury zvukovou masu, která na koncertu posluchače obstoupí ze všech stran, je absurdní.

Poslouchat Gruppen doma je jako jíst suchý chléb a číst si k tomu v kuchařce o nadívaných bažantech s omáčkou z portského vína. Pro povzbuzení chuti a vyvolání iluze je to dobré, ale pro nic víc − chleba zůstane chlebem, nahrávka nahrávkou. Takové věci se prostě musí zažít přímo.

Někdy se říká, že Haydn ustanovil složení moderního orchestru, Mozart pochopil jeho možnosti a Beethoven vtiskl hudbě myšlenku. V pokračování zjednodušujícího bonmotu by se mohlo říct, že Karlheinz Stockhausen dal orchestru prostor. A nejen orchestru, hudbě vůbec. Od experimentů s vícekanálovým zvukem a rozmístěním orchestru okolo publika dospěl až ke slavnému Helikopter kvartetu. Členy smyčcového kvarteta v něm usadil do čtyř kroužících vrtulníků. Na začátku ale byly skladby Gruppen a Gesang der Jünglinge − Zpěv mládenců.

Sestavení kompozice z maličkých úryvků a její rozmíchání do čtyř kanálů lze už dnes považovat za banalitu − na svém počítači to zvládne kdekdo. Když ale Stockhausen v roce 1955 Gesang der Jünglinge komponoval, stříhal ještě magnetofonové pásky. Zároveň tehdy vznikaly i trojorchestrální Gruppen. Je logické, že ve Foru Karlín zazní obě kompozice. První v kvalitní reprodukci, druhá ve strhujícím živém vlnobití a víru najednou.

"Je to zázrak," poznamenal o Gruppen jeden z dirigentů Rolf Gupta po první zkoušce. "Není to otázka rozumu, v tom je ten trik. Je to prostě úžasná hudba, symfonie v pravém smyslu slova. Nedělám si legraci."

Před Gruppen, kterými koncert ve Foru Karlín vyvrcholí, zazní ještě dílo Three Petals od amerického experimentátora Philla Niblocka a Variace pro tři orchestry Petra Kotíka.

Svojí skladbou nazvanou "beautiful to me. ah" se představí také mladý polský autor Jacek Sotomski.

A zítřejší pražský koncert uzavře paralelní provedení kompozic Winter Music a Atlas Eclipticalis Američana Johna Cage, jednoho z největších skladatelů minulého století. K orchestrům se připojí ještě belgický klavírista Daan Vandewalle a Hornická kapela ze Stonavy.