Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) bude letos investovat do oprav a rekonstrukcí nádraží kolem 600 milionů korun. Loni po převzetí nádraží od Českých drah (ČD) zahájila opravy za 102 milionů korun. Na páteční tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

"Na rok 2017 počítáme s částkou 470 milionů korun na opravy a 123 milionů na rekonstrukce nádraží. Dalších zhruba 120 milionů chceme získat na přípravu staveb na roky příští," řekl ministr.

Opravovat se budou podle Ťoka mimo jiné nádražní objekty v Náchodě, Turnově, Přerově, Břeclavi, Lipníku nad Bečvou, Kuřimi, Sokolově nebo Hradci Králové. "Plánujeme, že SŽDC na opravy využije i evropské peníze, což ČD nemohly," dodal ministr.

Zhruba 1500 nádraží a dalších budov získala SŽDC od Českých drah loni v létě za 3,3 miliardy korun. Po jejich převzetí oznámila, že zahájí opravy dlouhodobě zanedbaných výpravních budov. V první fázi má jít o opravy dvou set nejvíce poškozených a zároveň nejvíce frekventovaných nádraží za zhruba osm miliard korun.

Již loni SŽDC začala opravovat 161 budov. Zpravidla jde o opravy fasád, střech nebo výměny dveří či oken. V Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji jde o opravy tří desítek budov v celkové hodnotě téměř 20 milionů korun. Ve Středočeském kraji pak SŽDC začala s opravami sedmi nádraží. Nejvíce peněz si vyžádají opravy stanic Dobříš, Březnice a Kostomlaty nad Labem.

Oprava hlavního nádraží si vyžádá ještě půl miliardy korun

Náklady na dokončení rekonstrukce historické Fantovy budovy pražského hlavního nádraží se budou pohybovat kolem 500 milionů korun. Samotné stavební práce nezačnou dříve než v roce 2018. V pátek to řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Podle Ťoka si SŽDC letos nechá vypracovat studii a projektovou dokumentaci na dokončení oprav. "Náklady na dokončení rekonstrukce budou ve stovkách milionů," uvedl po tiskové konferenci.

SŽDC vypověděla loni na podzim nájemní smlouvu na nádraží firmě Grandi Stazioni, která nestihla komplex včas zrekonstruovat. Správci kolejí zaplatili firmě 565 milionů korun jako úhradu prokazatelných nákladů, které při rekonstrukci proinvestovala, a o dalších 200 milionů se správa železnic s italskou firmou soudí.

Letos by se mělo zprovoznit 40 kilometrů nových dálnic

Ministerstvo dopravy vynaložilo v loňském roce na projekty nových dopravních staveb rekordních 2,1 miliardy korun. V letošním roce by toto číslo mělo ještě vzrůst, informoval dále ministr Ťok. Do budoucna by se tak mohlo otevírat mnohem víc nových dálnic, silnic a dalších dopravních staveb. Letos bude zprovozněno na 40 kilometrů nových dálnic, v čemž jsou ale započítány i tři úseky rekonstruované dálnice D1.

Investice do přípravy staveb byly v minulosti podle Ťoka podceněny, objem peněz do nových projektů je tak nejvyšší od roku 2009. Téměř celý balík peněz věnovaný na projekční práce se vloni podařilo vyčerpat.

Mezi stavbami, které budou během roku zprovozněny, ministr uvedl kromě modernizovaných úseků D1 také úsek dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, dokončení D11 do Hradce Králové či D4 u Skalky.

Na dálnici D3, jejíž výstavba se plánovala od roku 1987, se uleví řidičům, kteří mnoho měsíců projížděli rozestavěný úsek u Veselí nad Lužnicí rychlostí omezenou na 70 a 50 kilometrů v hodině. "V tomto roce uspokojíme některé kritiky, že neotevíráme nové dálnice," řekl Ťok.

Otevřou se úseky mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, který měří 5,1 kilometru, a mezi Borkem a Úsilným v délce 3,2 kilometru. Oba úseky staví sdružení firem Strabag-Eurovia. Jak uvedl Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), práce na části Veselí-Bošilec budou stát celkem téměř 635 milionů korun, v druhé zmíněné lokalitě 717,5 milionu korun.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se letos bude intenzivně stavět část D3 Bošilec-Borek, hotová by mohla být příští rok. "Potom bude následovat výstavba obchvatu Českých Budějovic, kterou bychom rádi zahájili ještě v letošním roce. Bude to ale spíše běh o to získat všechna potřebná povolení a dokončit výkupy pozemků, hlavní část stavebních prací zahájíme v roce 2018. Je tam ještě třeba dovybavit některé otázky kolem věcných břemen a výkupů. Drtivá většina pozemků je vyřešena, zbývají ale některé problematické," řekl mluvčí.

Náklady na úsek D3 Úsilné - Hodějovice vyčíslilo ŘSD na 7,1 miliardy korun, vykoupeno je 93 procent pozemků. V části Hodějovice-Třebonín již stát vykoupil tři čtvrtiny pozemků a letošní předpokládané náklady na stavbu činí 4,9 miliardy korun.

"U staveb Veselí nad Lužnicí - Bošilec a Borek-Úsilné se jedná o vysoutěžené ceny, u staveb obchvatu Českých Budějovic jde o předpoklad, konečná cena bude samozřejmě známá až po soutěži," řekl Studecký z ŘSD.

Poslední část D3, která propojí České Budějovice s Rakouskem, začne tím, že musí projít procesem EIA, který posoudí vliv stavby na životní prostředí. Podle mluvčího musí také stát vykoupit pozemky. "A to ve značném objemu. Dále musíme připravit podklady pro stavební povolení. Horizont, kdy bychom mohli začít stavět, je zhruba rok 2020," uvedl Neřold.

Co se týče silnic prvních tříd, letos by se měla zprovoznit silnice I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem, která by měla být rozšířena do tří jízdních pruhů, silnice I/44 vedoucí přes Červenohorské sedlo nebo obchvat Třince na I/11. Na této stavbě se přitom na konci loňského roku vyskytly problémy, když zhotovitel, portugalská společnost Mota, krátkodobě opustil staveniště. Následně pokračování ve výstavbě ale přislíbila.

rok částka v tisících korun
2010 626 212
2011 1 087 954
2012 1 696 481
2013 1 590 000
2014 1 901 531
2015 1 835 000
2016 2 145 200